Hulevesien hallinnassa käytettävien betonituotteiden logistiikassa aiheutuvien kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen
Paasiranta, Marko (2019)
Diplomityö
Paasiranta, Marko
2019
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051515666
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051515666
Tiivistelmä
Varautuminen sää- ja vesiolosuhteiden muutoksiin sekä ääri-ilmiöihin on yhteiskunnassa yhä tärkeämpää, sillä tulvat muodostavat merkittävän taloudellisen riskin yhteiskunnalle. Sementin valmistuksen kehittyessä valmistukseen kuluva energiamäärä on pudonnut lähes puoleen vuodesta 1960 ja nykyisin valmistuksen hiilidioksidipäästöt ovat alle 1 % Suomen koko hiilidioksidipäästöistä. Tehokkain keino vähentää ympäristöpäästöjä infrarakentamisessa on kuljetusten huolellinen suunnittelu. Tällä tutkimuksella kohdeyritys haluaa selvittää valmistamistaan hulevesien viivytysratkaisuista vähiten ympäristöä kuormittavan sekä taloudellisesti edullisimman tuotteen logistisesti. Jotta vertailu olisi mahdollista, selvitetään ensin kohde-esimerkkien avulla eri toteutusvaihtoehdot viivytysjärjestelmille kohdeyrityksen tuotteilla. Logistiikan hiilidioksidiekvivalenttipäästöjä ja kuljetuksen kustannuksia arvioidaan laskennallisesti. Tämän työn perusteella voidaan todeta, että oikeanlaisilla tuotevalinnoilla on mahdollista saavuttaa merkittävää taloudellista tai ekologista hyötyä. Parhaat tuotteet pienen mittakaavan viivytyssäiliöihin ovat kaivo- tai putkituotteet. Suuren mittakaavan kohteissa kuljetuksesta aiheutuvia hiilidioksidiekvivalenttipäästöjä on mahdollista vähentää lähes 55 % mikäli viivytysjärjestelmä toteutetaan 2,5 x 4 m laatikkoelementillä ja taloudellisesti edullisin ratkaisu on toteuttaa viivytyssäiliö 2 x 4,5 m laatikkoelementillä. Preparing for changes in extreme weather and water conditions is necessary in modern society as floods create a significant economic risk. Emissions from cement industry have decreased in half over time and nowadays are less than 1 % of total carbon dioxide emissions generated by Finland. Most efficient way to decrease emissions in building infrastructure is careful planning of transports. With this research the case company wants to find out the product that logistically has least environmental impacts and is economically least expensive. Applicable products are compared with case-examples. Carbon dioxide equivalent emissions and costs from logistics are compare by calculations. Based on this research significant reduction in emissions and expenses in transports can be achieved with careful product selection. Pipe and manhole products are most suitable for small scale stormwater detention systems. In large scale systems it is possible to achieve almost 55 % reduction in carbon dioxide equivalent emissions from transports if the detention system is built with 2,5 x 4 meter box culverts and the most cost efficient product to transport is 2 x 4,5 meter box culvert.