Yksilövahvuusluvut joukkuelajeissa : Case Counter-Strike: Global Offensive
Räsänen, Elias (2019)
Kandidaatintyö
Räsänen, Elias
2019
School of Engineering Science, Laskennallinen tekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051715985
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051715985
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli kehittää yksilöt ja joukkueet arvioiva vahvuuslukujärjestelmä Counter-Strike: Global Offensive -peliin. Lisäksi selvitettiin, mitkä pelaajatilastot ennustavat ottelutuloksia parhaiten ja tehtiin katsaus valmiisiin vahvuuslukujärjestelmiin.
Työssä testattiin useita eri vahvuuslukujärjestelmiä, joista osa käytti hyväkseen valittuja pelaajatilastoja ja osa vain ottelutuloksia. Vertailukriteerinä käytettiin ottelutulosten ennustamistarkkuutta.
Parhaiten ottelutuloksia ennustavaksi pelaajatilastoiksi valittiin Survivals Per Round (SPR) ja Kill Assist Death Ratio (KADR). Näiden lisäksi testatuissa järjestelmissä käytettiin pelaajatilastoja Average Time of Death (ATD), Kill Death Ratio (KDR) ja Kill Death Difference (KDD). Järjestelmien vertailussa parhaiten pärjäsi järjestelmä, joka käytti hyödykseen SPR:ää ja KDD:tä.
Työssä testattiin useita eri vahvuuslukujärjestelmiä, joista osa käytti hyväkseen valittuja pelaajatilastoja ja osa vain ottelutuloksia. Vertailukriteerinä käytettiin ottelutulosten ennustamistarkkuutta.
Parhaiten ottelutuloksia ennustavaksi pelaajatilastoiksi valittiin Survivals Per Round (SPR) ja Kill Assist Death Ratio (KADR). Näiden lisäksi testatuissa järjestelmissä käytettiin pelaajatilastoja Average Time of Death (ATD), Kill Death Ratio (KDR) ja Kill Death Difference (KDD). Järjestelmien vertailussa parhaiten pärjäsi järjestelmä, joka käytti hyödykseen SPR:ää ja KDD:tä.