• Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
LUTPubin haku- ja käyttöohje
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Success factors for agile self-service analytics

Jantunen, Noona (2019)

Linkki tietueeseen
Katso/Avaa
Kandidaatintyö_Jantunen_Noona.pdf (698.4Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Jantunen, Noona
2019

School of Engineering Science, Tuotantotalous

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051716005

Tiivistelmä

Many organizations have begun to recognize the value of data as a critical business asset. To maximize the value, data and analytics can be democratized through self-service analytics (SSA). However, many organizations have been struggling to succeed in utilizing SSA.

The objective of this study is to define success factors for agile SSA. The study examines the factors that affect the success of SSA. Since agile approach is found to be one of the success factors for SSA and is new for the case company, it is studied in more detail. The findings of requirements for agile approach are combined with success factors for SSA to create a framework of success factors for agile SSA. The framework is then used to study how case company has taken into consideration the success factors for agile SSA.

The research methods of the study are literature review and case study. Literature review is used to build a base for the case study, which includes one semi-structured interview and two structured short interviews. The findings of the literature review suggest that there are many success factors for agile SSA, and most of them are related to people and process. Although case study indicates that most of the success factors are well taken into consideration in case company, some factors need further attention.
 
Monet organisaatiot ovat alkaneet ymmärtää datan hyödyntämisen arvon liiketoiminnalle. Arvon maksimoimiseksi data ja analytiikka voidaan demokratisoida self-service-analytiikan (SSA) avulla. Monet organisaatiot ovat kuitenkin kohdanneet haasteita SSA:n hyödyntämisessä.

Tutkimuksen tavoitteena on määritellä ketterän SSA:n menestystekijät. Aluksi tutkimuksessa selvitetään tekijät, jotka vaikuttavat SSA:n menestykseen. Koska ketterä menetelmä todetaan yhdeksi SSA:n menestystekijöistä ja se on yritykselle uusi toimintatapa, sitä tutkitaan tarkemmin. Tässä tutkimuksessa luodaan viitekehys ketterän SSA:n menestystekijöille yhdistämällä ketterän menetelmän vaatimukset SSA:n menestystekijöiden kanssa. Viitekehystä hyödynnetään tapaustutkimuksessa, jossa tutkitaan, kuinka case-yritys on ottanut ketterän SSA:n menestystekijät huomioon.

Kirjallisuuskatsauksen avulla luodaan perusta tapaustutkimukselle, joka hyödyntää puolistrukturoitua haastattelua sekä kahta strukturoitua lyhyttä haastattelua. Kirjallisuuskatsauksessa ketterälle SSA:lle löytyy monia menestystekijöitä, joista suurin osa liittyy ihmisiin ja prosessiin. Vaikka tapaustutkimus osoittaa, että menestystekijät on otettu pääosin hyvin huomioon case-yrityksessä, joihinkin tekijöihin tulee kiinnittää erityistä huomiota.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [3426]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja