Sosiaalinen ja ympäristövastuu toimittajavalinnassa
Dammert, Eero (2019)
Kandidaatintutkielma
Dammert, Eero
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052216499
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052216499
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on sosiaalinen ja ympäristövastuu toimittajavalinnassa. Tarkoituksena on selvit-tää, miten nämä vastuullisuuden osa-alueet vaikuttavat toimittajavalintaan ja kuinka ne otetaan pro-sessissa huomioon. Vastuullisuuden eri osa-alueiden merkitys on kasvanut yrityksissä ympäri maail-maa, mikä lisää tutkimuksen merkitystä.
Tutkielma on laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkitaan kolmea eri toimialoilla toimivaa suomalaista yritystä. Kaksi yrityksistä on julkisia osakeyhtiöitä ja kolmas on hieman pienempi. Empiriaosuus koostuu tutkimushaastatteluista, jotka toteutettiin jokaisen yrityksen edustajan kanssa. Haastattelui-den lisäksi empiriaosuudessa käytetään yritysten julkisia raportteja ja niiden verkkosivuja. Empiria-osuudessa pyrittiin selvittämään vastuullisuuden merkitystä toimittajavalintaprosessissa ja miten ne vertautuvat muihin toimittajavalinnan kriteereihin.
Tutkielmassa todetaan, että vastuullisuuden osa-alueet ovat tärkeässä roolissa toimittajavalinnassa ja vaikuttavat koko yrityksen toimintaan. Ympäristövastuulla on ollut kauemmin merkitystä toimittajia valittaessa. Tämän ohelle sosiaalisen vastuun merkitys on viime aikoina kasvanut. Yleisesti ottaen vastuullisuus otetaan entistä laaja-alaisemmin huomioon toimittajavalinnassa.
Vastuullisuuden eri osa-alueiden lisäksi hinta, laatu ja toimitusvarmuus ovat yleisiä kriteereitä toimit-tajavalinnassa. Usein yrityksen omistajat edellyttävät vastuullisuuden huomioon ottamista yrityksen toiminnassa ja myös toimittajavalinnassa. This thesis is about social and environmental sustainability in supplier selection. The aim of this the-sis is to find out how different aspects of sustainability affect to supplier selection and how these aspects are taken into account in the process.
This thesis is a qualitative case study where there are three Finnish companies what are in different industries. Two of these companies are public corporation and one of these is a smaller company. Empirical part consists of research interviews what where held with a member of each company. In addition of interviews public reports and company websites has been used in the empirical part. The aim of the empirical part was to find out the importance of sustainability in supplier selection and how different aspects of sustainability are to compare with other criteria.
This thesis finds out that different aspects of sustainability play an important role in supplier selec-tion and affect the entire business. Environmental sustainability has had for longer time an important role in supplier selection. Besides this social sustainability has got a bigger meaning. Sustainability is increasingly taken into account in supplier selection.
Price, quality and reliability of delivery are common criteria for supplier selection. Often the owners of the company require sustainability in the company´s operations and also in the supplier selection.
Tutkielma on laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkitaan kolmea eri toimialoilla toimivaa suomalaista yritystä. Kaksi yrityksistä on julkisia osakeyhtiöitä ja kolmas on hieman pienempi. Empiriaosuus koostuu tutkimushaastatteluista, jotka toteutettiin jokaisen yrityksen edustajan kanssa. Haastattelui-den lisäksi empiriaosuudessa käytetään yritysten julkisia raportteja ja niiden verkkosivuja. Empiria-osuudessa pyrittiin selvittämään vastuullisuuden merkitystä toimittajavalintaprosessissa ja miten ne vertautuvat muihin toimittajavalinnan kriteereihin.
Tutkielmassa todetaan, että vastuullisuuden osa-alueet ovat tärkeässä roolissa toimittajavalinnassa ja vaikuttavat koko yrityksen toimintaan. Ympäristövastuulla on ollut kauemmin merkitystä toimittajia valittaessa. Tämän ohelle sosiaalisen vastuun merkitys on viime aikoina kasvanut. Yleisesti ottaen vastuullisuus otetaan entistä laaja-alaisemmin huomioon toimittajavalinnassa.
Vastuullisuuden eri osa-alueiden lisäksi hinta, laatu ja toimitusvarmuus ovat yleisiä kriteereitä toimit-tajavalinnassa. Usein yrityksen omistajat edellyttävät vastuullisuuden huomioon ottamista yrityksen toiminnassa ja myös toimittajavalinnassa.
This thesis is a qualitative case study where there are three Finnish companies what are in different industries. Two of these companies are public corporation and one of these is a smaller company. Empirical part consists of research interviews what where held with a member of each company. In addition of interviews public reports and company websites has been used in the empirical part. The aim of the empirical part was to find out the importance of sustainability in supplier selection and how different aspects of sustainability are to compare with other criteria.
This thesis finds out that different aspects of sustainability play an important role in supplier selec-tion and affect the entire business. Environmental sustainability has had for longer time an important role in supplier selection. Besides this social sustainability has got a bigger meaning. Sustainability is increasingly taken into account in supplier selection.
Price, quality and reliability of delivery are common criteria for supplier selection. Often the owners of the company require sustainability in the company´s operations and also in the supplier selection.