Supplier performance assessment and handling of supplier performance failures
Laakkonen, Roosa (2019)
Pro gradu -tutkielma
Laakkonen, Roosa
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052216506
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052216506
Tiivistelmä
This master’s thesis focuses on recognizing key procedures for supplier performance assessment and identifying the best practices on how buying companies handle failures and deviations that occur in their suppliers’ performance and behavior, and therefore claims and complaints addressed to suppliers. The study is conducted as qualitative case study. Study is conducted for a case company for their need to learn and improve their current processes. Primary data for the study is gathered with six semi-structured theme interviews for eight individuals from 5 different companies. The purpose of the interviews was to benchmark procedures of these chosen companies and find out the best practices.
The findings of the study show that supplier performance assessment is essential part of supplier relationship management, and process of measurement includes multiple phases from identifying the measures to designing the system, to actual measurement and providing feedback. Empirical study shows that best practices to handle supplier performance failures focus on efficient information system and the role of communication to internal and external stakeholders. These enable the continuous improvement, development and learning. Tämä pro gradu -tutkielma keskittyy toimittajien suorituskyvyn arvioinnin keskeisten menettelyiden tunnistamiseen, sekä parhaiden käytäntöjen tunnistamiseen liittyen siihen, kuinka ostavat yritykset käsittelevät toimittajien suorituskykyyn ja käyttäytymiseen liittyviä virheitä ja poikkeamia. Tutkielma toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimus on tehty kohdeyritykselle heidän tarpeeseensa oppia aiheesta lisää ja kehittää prosessejaan. Tutkimusaineisto kerättiin kuudella puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui kahdeksan ihmistä viidestä eri yrityksestä. Tarkoituksena oli tutustua heidän toimintamalleihinsa ja nostaa parhaat käytänteet esille.
Tutkimuksen tulokset osoittavat toimittajien suorituskyvyn arvioinnin olevan merkittävä osa toimittajasuhteiden hallintaa ja siihen liittyvä prosessi sisältää moninaisia vaiheita mittareiden tunnistamisesta systeemin suunnitteluun, itse mittaukseen sekä palautteen jakamiseen. Empiirinen tutkimus osoittaa, että parhaat käytänteet toimittajapoikkeamien käsittelyyn keskittyvät tehokkaaseen IT-järjestelmään sekä kommunikoinnin rooliin niin yrityksen sisäisesti kuin ulkoisille sidosryhmille. Tämä mahdollistaa jatkuvan parantamisen, kehittymisen ja oppimisen.
The findings of the study show that supplier performance assessment is essential part of supplier relationship management, and process of measurement includes multiple phases from identifying the measures to designing the system, to actual measurement and providing feedback. Empirical study shows that best practices to handle supplier performance failures focus on efficient information system and the role of communication to internal and external stakeholders. These enable the continuous improvement, development and learning.
Tutkimuksen tulokset osoittavat toimittajien suorituskyvyn arvioinnin olevan merkittävä osa toimittajasuhteiden hallintaa ja siihen liittyvä prosessi sisältää moninaisia vaiheita mittareiden tunnistamisesta systeemin suunnitteluun, itse mittaukseen sekä palautteen jakamiseen. Empiirinen tutkimus osoittaa, että parhaat käytänteet toimittajapoikkeamien käsittelyyn keskittyvät tehokkaaseen IT-järjestelmään sekä kommunikoinnin rooliin niin yrityksen sisäisesti kuin ulkoisille sidosryhmille. Tämä mahdollistaa jatkuvan parantamisen, kehittymisen ja oppimisen.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
The role of sustainability in supplier selection and evaluation
Huurinainen, Elisa (2022)The sustainability has received a lot of attention in organizations during the past decades. Companies should ensure their own sustainability but also their supply chains ‘sustainability. It is not an easy task because ... -
Toimittajatyytyväisyyden parantaminen suhdehallinnan keinoin case-yrityksessä
Kuoppala, Suvi (2022)Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää toimittajasuhteiden hallinnan nykytila case-yrityksessä ja miten toimittajasuhteita tulisi jatkossa kehittää niin, että tämän avulla yrityksen olisi mahdollista saavuttaa ... -
Supplier relationship management as a tool for strategic purchasing development, a sleep brand case study
Stolk, Benjamin (2021)Supplier relationship management (SRM) can be used as a strategic tool for organisations to improve their performance and capabilities, which in turn improves the competitive advantage. A company’s strategy influences the ...