The effect of the deregulation of the Finnish taxi industry from a consumer perspective
Valtonen, Teppo Topias (2019)
Kandidaatintutkielma
Valtonen, Teppo Topias
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052216569
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052216569
Tiivistelmä
This Bachelor’s Thesis studies the short-term effects of the deregulation of the Finnish
taxi industry. Primary data about the customers’ experiences is collected from Finnish
taxi customers using an online survey. The data collected with the survey is analyzed
using quantitative methods. Factor analysis is used to generate indicators of the
amount of money customers spend on taxis, availability, and service quality.
Previous studies in other countries which have deregulated the industry indicate that
the prices have generally increased where fare controls have been eliminated. The
number of taxis has also generally increased, which has improved availability. Quality
of service is difficult to measure, but improvements in driver performance and vehicle
standards have been reported.
The findings in this thesis show that a change in the amount of money spent on taxis
generally hasn’t been observed. A majority of respondents have experienced a change
in availability, which is mostly an improvement. A majority of respondents feel that
quality of service has changed, and most say that the change has been negative. The
analysis shows that customers from different socioeconomic backgrounds have
different experiences when it comes to their spending on taxis, availability and service
quality, when compared to the average respondent. The experiences are also different
in different sized cities. Tämä kandidaatintutkielma tutkii Suomen taksialan sääntelyn purkamisen lyhyen aikavälin vaikutuksia. Suomalaisilta taksiasiakkailta kerätään primääridataa heidän kokemuksistaan internetkyselyn avulla. Saatua dataa analysoidaan kvantitatiivisilla menetelmillä. Faktorianalyysiä hyödynnetään kuluttajien takseihin käyttämän rahamäärän, saatavuuden ja palvelun laadun mittareiden muodostamiseksi.
Muissa taksialan sääntelyn purkaneissa maissa suoritetut tutkimukset osoittavat, että taksien hinnat ovat yleisesti nousseet, jos hintojen sääntelystä on luovuttu. Taksien määrä on myös yleisesti kasvanut, mikä on parantanut saatavuutta. Palvelun laatua on vaikea mitata, mutta kuljettajien toiminnan ja takseina käytettävien autojen laadun paranemisesta on raportoitu.
Tämän tutkielman löydökset osoittavat, että muutosta takseihin käytettävässä rahamäärässä ei tyypillisesti ole havaittu. Suuri osa vastaajista on kokenut saatavuudessa tapahtuneen muutoksen, joka on tyypillisesti ollut parannus. Suuri osa vastaajista on sitä mieltä, että palvelun laadussa on tapahtunut muutos, ja useimmat sanovat muutoksen olevan negatiivinen. Faktorianalyysi näyttää, että asiakkailla, joilla on erilainen sosioekonominen tausta, on myös erilaiset kokemukset muutoksista takseihin käyttämässään rahamäärässä, taksien saatavuudessa ja palvelun laadussa, verrattuna koko aineiston keskimääräiseen vastaajaan. Kokemukset ovat myös erilaisia erikokoisilla paikkakunnilla.
taxi industry. Primary data about the customers’ experiences is collected from Finnish
taxi customers using an online survey. The data collected with the survey is analyzed
using quantitative methods. Factor analysis is used to generate indicators of the
amount of money customers spend on taxis, availability, and service quality.
Previous studies in other countries which have deregulated the industry indicate that
the prices have generally increased where fare controls have been eliminated. The
number of taxis has also generally increased, which has improved availability. Quality
of service is difficult to measure, but improvements in driver performance and vehicle
standards have been reported.
The findings in this thesis show that a change in the amount of money spent on taxis
generally hasn’t been observed. A majority of respondents have experienced a change
in availability, which is mostly an improvement. A majority of respondents feel that
quality of service has changed, and most say that the change has been negative. The
analysis shows that customers from different socioeconomic backgrounds have
different experiences when it comes to their spending on taxis, availability and service
quality, when compared to the average respondent. The experiences are also different
in different sized cities.
Muissa taksialan sääntelyn purkaneissa maissa suoritetut tutkimukset osoittavat, että taksien hinnat ovat yleisesti nousseet, jos hintojen sääntelystä on luovuttu. Taksien määrä on myös yleisesti kasvanut, mikä on parantanut saatavuutta. Palvelun laatua on vaikea mitata, mutta kuljettajien toiminnan ja takseina käytettävien autojen laadun paranemisesta on raportoitu.
Tämän tutkielman löydökset osoittavat, että muutosta takseihin käytettävässä rahamäärässä ei tyypillisesti ole havaittu. Suuri osa vastaajista on kokenut saatavuudessa tapahtuneen muutoksen, joka on tyypillisesti ollut parannus. Suuri osa vastaajista on sitä mieltä, että palvelun laadussa on tapahtunut muutos, ja useimmat sanovat muutoksen olevan negatiivinen. Faktorianalyysi näyttää, että asiakkailla, joilla on erilainen sosioekonominen tausta, on myös erilaiset kokemukset muutoksista takseihin käyttämässään rahamäärässä, taksien saatavuudessa ja palvelun laadussa, verrattuna koko aineiston keskimääräiseen vastaajaan. Kokemukset ovat myös erilaisia erikokoisilla paikkakunnilla.