Entropiaan ja samankaltaisuuteen perustuva muuttujan valintamenetelmä markkinointiin liittyvässä luokitteluongelmassa
Huovila, Emmi (2019)
Kandidaatintyö
Huovila, Emmi
2019
School of Engineering Science, Laskennallinen tekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052416922
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052416922
Tiivistelmä
Kandidaatintyössä tavoitteena on tutustua entropiaan ja samankaltaisuuteen perustuvaan muuttujan valintamenetelmään sekä samankaltaisuuteen perustuvaan luokittelumenetelmään. Muuttujan valinnan tavoitteena on rajata datasta pois turhat tai vaikuttamattomat muuttujat. Luokittelussa luokitin opetetaan harjoitusdatalla ja testausdatalla testataan luokittimen toimivuus. Molempien menetelmien taustalla oleva teoria esitellään ja menetelmät käydään läpi esimerkein. Teoriaosuudessa esitellään myös luokitteluun liittyvä ristiinvalidointi sekä tulosten analysointiin käytettävät mittarit: herkkyys ja spesifisyys.
Menetelmiä käytetään luomaan ennustemalli markkinoinnissa kerätystä aineistosta. Tulokset esitellään kuvin ja taulukoin. Lopuksi analysoidaan muuttujien valinnan ja luokittelun onnistumista.
Menetelmiä käytetään luomaan ennustemalli markkinoinnissa kerätystä aineistosta. Tulokset esitellään kuvin ja taulukoin. Lopuksi analysoidaan muuttujien valinnan ja luokittelun onnistumista.