Toimitusketjun kehittäminen asiakaslähtöisesti : Operatiivisten toimintojen yhdistäminen liiketoimintakaupan yhteydessä
Lind, Suvi (2019)
Diplomityö
Lind, Suvi
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052417003
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052417003
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli yhdistää kahden yrityksen tekstiilihuoltoprosessien operatiiviset toiminnot yhdeksi kokonaisuudeksi liiketoimintakaupan yhteydessä. Samalla tavoitteena oli kehittää toimitusketjua asiakaslähtöisesti ja uudistaa asiakkaan tilaus-toimitusprosessi. Liiketoimintakaupan yhteydessä asiakkaan ja yrityksen toiminnot yhdistettiin asiakasta ja yritystä parhaiten palvelevaksi yhteistyömalliksi. Toimintojen yhdistämisen lisäksi tarkoituksena oli vahvistaa yrityksen ja asiakkaan välistä yhteistyötä ja strategista kumppanuutta.
Uudessa toimintamallissa asiakkaalle luotiin uudistettu tilaus-toimitusprosessi, varastonohjausperiaatteet ja otettiin käyttöön hyllytyspalvelu sekä uudistettiin asiakkaan tekstiilivalikoima. Työn lopputuloksena syntyi yhteistyömalli, jossa asiakkaan tekstiilihuoltoprosessin toiminnot yhdistettiin yrityksen toimintoihin ja tilaus-toimitusprosessin vastuu siirtyi yritykselle. Lopputuloksena syntynyt yhteistyömalli on hyllytyspalvelumalli, jossa yritys vastaa asiakkaan tilaus-toimitusprosessista ja varastonhallinnasta. Hyllytyspalvelu vastaa asiakkaan varastojen täydennyksestä ja varastonohjausarvojen ylläpidosta. Hyllytyspalvelun yhteydessä asiakkaalla otetaan käyttöön yrityksen tuotevalikoima. The aim of this study was to combine two company’s textile care processes operational functions to one entirety in a corporate acquisition and at the same time develop customer-oriented supply chain and also renew customer’s order-to-delivery process. In a corporate acquisition customer’s and company’s functions were combined to collaboration model where both party needs were observed. In addition to combine operational functions were company’s and customer’s collaboration and strategic partnership strengthened.
In a new operating model company created a new order-to-delivery process and inventory control principles to customer. And also, started a replenishment service and renewed customer’s textile selections. The final result of this study is a collaboration model where customer’s textile care process functions are combined to company’s functions and responsibility for a customer’s order-to-delivery process has transferred to company. Generated model is a replenishment service where company is responsible for a customer’s order-to-delivery process and inventory management. Replenishment service is responsible for a customer’s inventory replenishment and inventory control principles. With replenishment service customer’s textile selection will be replaced with company’s textile selection.
Uudessa toimintamallissa asiakkaalle luotiin uudistettu tilaus-toimitusprosessi, varastonohjausperiaatteet ja otettiin käyttöön hyllytyspalvelu sekä uudistettiin asiakkaan tekstiilivalikoima. Työn lopputuloksena syntyi yhteistyömalli, jossa asiakkaan tekstiilihuoltoprosessin toiminnot yhdistettiin yrityksen toimintoihin ja tilaus-toimitusprosessin vastuu siirtyi yritykselle. Lopputuloksena syntynyt yhteistyömalli on hyllytyspalvelumalli, jossa yritys vastaa asiakkaan tilaus-toimitusprosessista ja varastonhallinnasta. Hyllytyspalvelu vastaa asiakkaan varastojen täydennyksestä ja varastonohjausarvojen ylläpidosta. Hyllytyspalvelun yhteydessä asiakkaalla otetaan käyttöön yrityksen tuotevalikoima.
In a new operating model company created a new order-to-delivery process and inventory control principles to customer. And also, started a replenishment service and renewed customer’s textile selections. The final result of this study is a collaboration model where customer’s textile care process functions are combined to company’s functions and responsibility for a customer’s order-to-delivery process has transferred to company. Generated model is a replenishment service where company is responsible for a customer’s order-to-delivery process and inventory management. Replenishment service is responsible for a customer’s inventory replenishment and inventory control principles. With replenishment service customer’s textile selection will be replaced with company’s textile selection.