Kuinka verosuunnittelu esitetään sanomalehtiartikkeleissa?
Häkkinen, Eetu (2019)
Kandidaatintutkielma
Häkkinen, Eetu
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052417007
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052417007
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää, miten perinteinen media käsittelee verosuunnittelua uutisoinnissaan. Aineistona toimii Helsingin Sanomien vuonna 2018 julkaistut verosuunnittelua käsittelevät artikkelit. Helsingin Sanomat valikoitui kohdeyritykseksi sen nauttiman arvostuksen ja levikin vuoksi. Artikkeleiden sisältöä tutkitkaan diskurssianalyysin menetelmin, tavoitteena on löytää verosuunnittelua käsittelevät diskurssit ja tutkia retoriikan keinoja, joilla näitä diskursseja vahvistetaan.
Verosuunnittelu on paljon esillä mediassa ja median tekemät paljastukset veronkierrosta nivoutuvat vahvasti myös verosuunnittelusta käytävään keskusteluun, tästä syystä tässä tutkielmassa kantavana teemana on myös veronkierron ja verosuunnittelun välinen ero. Suuret paljastukset ja niiden aiheuttama julkinen keskustelu aiheen ympäriltä luovat tutkimukselle mielenkiintoisen lähtökohdan: kuinka lukijoiden tulkintaan verosuunnittelua kohtaan pyritään vaikuttamaan retoriikan keinoin?
Tutkimusta suorittaessa havaittiin, kuinka laajasti retorisia keinoja kyetään käyttämään eri diskursseja vahvistettaessa. Toisaalta Helsingin Sanomien lukijoiden mielikuvissa nauttima arvovalta vähensi eetoksen hyödyntämistä, sillä artikkelien kirjoittajat varmasti tiedostavat työnantajansa tilan Suomessa. The purpose of this thesis was to study how traditional media views tax planning and how it depicts tax planning in its articles. The material for this study was collected from the release archive of Helsigin Sanomat. All material was collected by searching for all tax planning related articles they published in 2018. Helsingin Sanomat was chosen as the subject of this study since they have a lot of prestiege and due to the fact that they have the most readers and subscribers of all newspapers which are published in Finland. The content of the articles are studied by means of discourse analysis. The aim is to find the different discourses related to tax planning that Helsigin Sanomat has created and to study which rhetorical strategies have been used to strengthen these discourses.
Tax planning has been a quite popular subject in media in the recent years. Also the exposure of tax avoidance done by companies and people has somewhat been linked to tax planning in public discussion. This leads to one of the main themes of this study, tax planning is not a synonym for avoiding taxes. These grand exposures and the affect they have had on public discussion related to tax planning gives an interesting starting point to this study: how traditional media uses rhetoric to affect the way readers relate to tax planning?
The findings of this study suggest that the usage of rhetoric as a means of strengthening the discourses was extensive. Also some articles seemed to lack the usage of ethos due to the prestiege that Helsigin Sanomat has among its readers.
Verosuunnittelu on paljon esillä mediassa ja median tekemät paljastukset veronkierrosta nivoutuvat vahvasti myös verosuunnittelusta käytävään keskusteluun, tästä syystä tässä tutkielmassa kantavana teemana on myös veronkierron ja verosuunnittelun välinen ero. Suuret paljastukset ja niiden aiheuttama julkinen keskustelu aiheen ympäriltä luovat tutkimukselle mielenkiintoisen lähtökohdan: kuinka lukijoiden tulkintaan verosuunnittelua kohtaan pyritään vaikuttamaan retoriikan keinoin?
Tutkimusta suorittaessa havaittiin, kuinka laajasti retorisia keinoja kyetään käyttämään eri diskursseja vahvistettaessa. Toisaalta Helsingin Sanomien lukijoiden mielikuvissa nauttima arvovalta vähensi eetoksen hyödyntämistä, sillä artikkelien kirjoittajat varmasti tiedostavat työnantajansa tilan Suomessa.
Tax planning has been a quite popular subject in media in the recent years. Also the exposure of tax avoidance done by companies and people has somewhat been linked to tax planning in public discussion. This leads to one of the main themes of this study, tax planning is not a synonym for avoiding taxes. These grand exposures and the affect they have had on public discussion related to tax planning gives an interesting starting point to this study: how traditional media uses rhetoric to affect the way readers relate to tax planning?
The findings of this study suggest that the usage of rhetoric as a means of strengthening the discourses was extensive. Also some articles seemed to lack the usage of ethos due to the prestiege that Helsigin Sanomat has among its readers.