Hankinnasta maksuun -prosessin kehittäminen ja mittaaminen suuressa teollisuusyrityksessä
Härkönen, Pirita (2019)
Diplomityö
Härkönen, Pirita
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052717237
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052717237
Tiivistelmä
Tämä diplomityö tarkastelee hankinnasta maksuun –prosessia (Purchase to Pay, P2P) suuressa kansainvälisessä teollisuusyrityksessä. Työssä syvennytään P2P-prosessin tehostamiseen ja sen suorituskyvyn mittaamiseen. Tavoitteena on selvittää, miten P2P-prosessia tehostetaan yleisesti, ja miten sen suorituskykyä mitataan työn tutkimuskohteena olevassa yrityksessä. Työssä rajaudutaan tarkastelemaan P2P-prosessin tehostamista ostolaskujen käsittelyn näkökulmasta.
Diplomityössä on käytetty empiirisen aineiston keruumenetelmänä osallistuvaa havainnointia yrityksessä. Työ on luonteeltaan tapaustutkimus ja empiriaosuudessa on käytetty konstruktiivista tutkimusotetta; tutkimuskohteena olevalle yritykselle on laadittu kehittämismalli sekä annettu suosituksia jatkotoimenpiteistä P2P-prosessin kehittämiseksi.
Työn keskeisenä tuloksena voidaan todeta, että niin yrityksissä yleensä kuin tutkimuskohteena olleessa yrityksessäkin, P2P-prosessin kehittäminen on jäänyt muiden prosessien kehittämisen jalkoihin. P2P-prosessin kehittämisessä on siis paljon potentiaalia, ja prosessia tehostamalla voidaan saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä. Suuressa yrityksessä ostolaskujen määrä on yleensä suuri, joten ostolaskujen käsittelyn tehostamisella on merkitystä P2P-prosessin tehostamisessa kokonaisuutena. Tutkimuskohteena olevalla yrityksellä on oikea suunta P2P-prosessin kehittämiseksi, mutta sen täytyy panostaa muutosjohtamiseen ja jatkuvaan parantamiseen. Prosessin kehittämiseksi jatkuvan parantamisen toimintana yritys tarvitsee suorituskyvyn mittaamista ja johtamista. The subject of this master’s thesis is Purchase to Pay (P2P) process in a large international industrial company. The main focus is to study how to develop P2P process and how to measure its performance. The objective of this thesis is to find out how P2P process has usually been developed and how its performance has been measured in a case company. The scope of developing P2P process was defined to focus on invoice handling.
For collecting empirical data, the methodology of participant observer was used. The master’s thesis has been accomplished as a case study. Design science methods were used in study’s empirical section in order to create development model and recommended actions for developing P2P process in the case company.
As a result, it is stated that in general, developing P2P process has been left behind of other business process developments. The same phenomenon was identified in the case company. There is a lot of potential for developing P2P process in general and companies may achieve significant cost savings by developing their P2P process. When the volumes of invoices are massive, streamlining invoice handling can be considered as a major step for developing P2P process. The case company is on a right track for developing P2P process but it has to pay special attention to change management and continuous improvement. For monitoring development of P2P process, relevant performance measurement and management is needed in the case company.
Diplomityössä on käytetty empiirisen aineiston keruumenetelmänä osallistuvaa havainnointia yrityksessä. Työ on luonteeltaan tapaustutkimus ja empiriaosuudessa on käytetty konstruktiivista tutkimusotetta; tutkimuskohteena olevalle yritykselle on laadittu kehittämismalli sekä annettu suosituksia jatkotoimenpiteistä P2P-prosessin kehittämiseksi.
Työn keskeisenä tuloksena voidaan todeta, että niin yrityksissä yleensä kuin tutkimuskohteena olleessa yrityksessäkin, P2P-prosessin kehittäminen on jäänyt muiden prosessien kehittämisen jalkoihin. P2P-prosessin kehittämisessä on siis paljon potentiaalia, ja prosessia tehostamalla voidaan saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä. Suuressa yrityksessä ostolaskujen määrä on yleensä suuri, joten ostolaskujen käsittelyn tehostamisella on merkitystä P2P-prosessin tehostamisessa kokonaisuutena. Tutkimuskohteena olevalla yrityksellä on oikea suunta P2P-prosessin kehittämiseksi, mutta sen täytyy panostaa muutosjohtamiseen ja jatkuvaan parantamiseen. Prosessin kehittämiseksi jatkuvan parantamisen toimintana yritys tarvitsee suorituskyvyn mittaamista ja johtamista.
For collecting empirical data, the methodology of participant observer was used. The master’s thesis has been accomplished as a case study. Design science methods were used in study’s empirical section in order to create development model and recommended actions for developing P2P process in the case company.
As a result, it is stated that in general, developing P2P process has been left behind of other business process developments. The same phenomenon was identified in the case company. There is a lot of potential for developing P2P process in general and companies may achieve significant cost savings by developing their P2P process. When the volumes of invoices are massive, streamlining invoice handling can be considered as a major step for developing P2P process. The case company is on a right track for developing P2P process but it has to pay special attention to change management and continuous improvement. For monitoring development of P2P process, relevant performance measurement and management is needed in the case company.