Pursuing supply chain sustainability in the luxury industry
Marefat, Shina (2019)
Pro gradu -tutkielma
Marefat, Shina
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052216699
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052216699
Tiivistelmä
The aim of this study is to describe how sustainability is taken into account throughout the luxury supply chain. Also, to identify the key enablers for this success, and at the same time explore the challenges that arise with it. The context of this study centralizes attention to specifically the luxury fashion industry. The theoretical background gives a profound overview to the supply chain sustainability, as well as the enablers and obstacles theme. The research design involved the use of qualitative descriptive research in addressing the research questions. The empirical part was executed by utilizing multiple case study and content analysis. Moreover, the material used was from existing written material, examining world’s biggest luxury brands that are: Gucci, LVMH, Burberry and Stella McCartney, and their sustainability reports. The findings of this study were divided around three main themes: protection of and respect for the environment, protection of and respect for the animals, and protection of and respect for human rights and employee rights. The importance of following sustainability policies, standards, procedures, and guidelines, when pursuing sustainability, had come up in each of these themes. In addition, the findings of the enablers and obstacles of each luxury company were revealed and the most important aspects are being illustrated in this thesis. By underlining the obstacles that each of the companies have, helps them in developing solutions for the issues and subsequently increase the sustainability practices inside organizations. Climate change, carbon emissions and pollution are all part of current and future challenges. That is why, rapid actions and plans should be taken with the purpose to enhance the implementation of sustainability, and focus on a strategy that is viable for companies in the luxury fashion industry. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, miten vastuullisuus otetaan huomioon koko toimitusketjussa luksusmuodin toimialalla. Lisäksi tutkimuksessa keskitytään tunnistamaan vastuullisen toimitusketjun keskeisiä mahdollistajia ja esteitä. Tutkimus on rajattu koskemaan luksusmuodin toimialaa. Teoreettinen tausta antaa syvällisen yleiskuvan vastuullisesta toimitusketjusta, sekä mahdollistajista ja haasteista. Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen empiirisessä osiossa hyödynnettiin monitapaustutkimusta ja sisällönanalyysimenetelmää. Tutkimuksessa käytetty materiaali on olemassa olevasta kirjallisesta aineistosta, jossa tutkitaan maailman suurimpia luksusbrändejä, kuten Gucci, LVMH, Burberry ja Stella McCartney, sekä niiden vastuullisuusraportteja. Tutkimuksen tulokset on jaettu kolmeen pääteemaan: ympäristön suojeluun ja kunnioittamiseen, eläinten suojeluun ja kunnioittamiseen, sekä ihmisoikeuksien ja työntekijöiden oikeuksien suojeluun ja kunnioittamiseen. Vastuullisuusperiaatteiden, - standardien, -menettelyjen ja -suuntaviivojen noudattamisen tärkeys nousi esille kussakin näissä teemoissa, kun vastuullisuutta tavoiteltiin. Lisäksi tulokset paljastivat kunkin luksusyrityksen vastuullisuuden mahdollistajat ja esteet, josta tärkeimmät näkökohdat on kuvattu tutkielmassa. Korostamalla esteitä, joita kullakin yrityksellä on, auttaa heitä kehittämään ratkaisuja ongelmiin ja lisäämään myöhemmin vastuullisuuskäytäntöjä organisaatioiden sisällä. Ilmastonmuutos, hiilidioksidipäästöt ja saastuminen ovat osa nykyisiä ja tulevia haasteita. Tästä syystä on toteutettava nopeita toimia ja suunnitelmia vastuullisuuden täytäntöönpanon tehostamiseksi, ja keskityttävä strategiaan, joka on toteuttamiskelpoinen luksusmuodin toimialalla toimiville yrityksille.