Laadukas työpaikalla järjestettävä koulutus organisaation kehittäjänä
Tenhunen, Risto (2019)
Diplomityö
Tenhunen, Risto
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052717417
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052717417
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoite on selvittää ammatillisen koulutuksessa työssäoppimisen, jota ammatillisen koulutuksen reformin myötä kutsutaan työpaikalla järjestettäväksi koulutukseksi, mahdollisuuksia tukea organisaatioiden kehittämistä lähitulevaisuuden muutoshaasteissa. Näitä haasteita tutkimusten mukaan ovat esimerkiksi digitaalisuus ja kestävän kehityksen edistäminen, joilla on suora vaikutus yritysten liiketoimintaan ja kilpailukykyyn.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja menetelmänä oli kuusi kappaletta teemahaastatteluja. Pohjana tutkimuskysymysten rakentamiselle teorian ja aikaisemman tutkimuksen lisäksi oli työn tilaajan Osuuskunta ECO-ONE:n osallistuminen työpaikalla tapahtuvan oppimisen laadunarviointikriteerien kehittämiseen. Kriteerien testauksessa työssäoppimispaikkojen kanssa saatuja tuloksia ja havaintoja verrattiin aikaisempaan tutkimukseen. Tästä syntyi pohja lisätutkimukselle ja sen rajaukselle. Tutkimusongelmaa lähestyttiin neljällä tutkimuskysymyksellä. Ensimmäiset kolme kysymystä selvittivät tekijöitä, jotka mahdollistavat organisaation kehittämisen: Miten uusi reformin mukainen koulutus vaikuttaa työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen? Miten reformi vaikuttaa työelämäyhteistyöhön? Miten työpaikalla järjestettävä koulutus vaikuttaa prosessiin ja laadunhallintaan? Neljäs tutkimuskysymys selvitti kehittämisen keinoja ja niiden toteutusta tukevia tekijöitä: Miten työpaikalla järjestettävä koulutus edistää organisaation kehittämistä?
Tutkimuksen tuloksien mukaan ammatillisen koulutuksen reformi tukee ja mahdollistaa avoimen vuorovaikutteisen työelämäyhteistyön, joka on perusta toiminnalle. Työpaikalla järjestettävän koulutuksen toteuttaminen yhteistyössä vaatii selkeitä vastuita ja yhteistä laadun kehittämistä. Tutkimus löysi selkeitä toimintamuotoja, joiden avulla voidaan yhdessä kehittää organisaatioita ja yritysten liiketoimintaa. Näitä ovat osaamisen kehittäminen, yhteistyö uusien oppimisympäristöjen rakentamisessa, organisaatioiden kehittäminen yhdessä suunniteltujen oppimistehtävien avulla ja alueellinen kehittämisyhteistyö toimijoiden kesken. Näistä kaikista toimintamuodoista löytyi kentältä hyviä yksittäisiä toteutuksen esimerkkejä.
Johtopäätöksenä voidaan nähdä, että kaikki edellytykset kehittämiselle on olemassa, mutta toteuttaminen vaatii työelämäyhteistyöltä uudenlaista ajattelua molemminpuolisista hyödyistä ja toteuttamisen keinoista. The aim of this research was to clarify the possibilities to develop the organization’s business through the professional vocational learning in the workplace and thus be better equipped to meet the challenges in the near future. Challenges like digitalization and promoting sustainable development have a direct impact on organizations’ businesses and competitiveness.
The research was conducted as a qualitative study and six thematic interviews were completed. The initiator for this research, OK ECO-ONE, had earlier created criteria for measuring the quality of the learning taking place in the workplace. This work in addition to the theory and earlier research on this topic formed a solid foundation for the selected research questions. Testing the criteria and comparing the results and observations against earlier research gave a framework for this research; four new research questions were selected. Three questions focused on identifying the factors which enable the development of the organization. The forth question clarified the means and how to support this development.
Research results show that the renewal of the professional vocational training supports and enables an open and interactive collaboration in the workplace. Organizing the training in the workplace in a collaboration requires clear responsibilities and joint efforts to develop the training quality. There were clear ways of operating identified which help to develop the organizations and their businesses. The thematic interviews provided practical examples of these.
All the prerequisites for the training collaboration development in the workplaces exist but the realization requires new kind of thinking from all parties involved to reach the benefits and to agree how to achieve them.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja menetelmänä oli kuusi kappaletta teemahaastatteluja. Pohjana tutkimuskysymysten rakentamiselle teorian ja aikaisemman tutkimuksen lisäksi oli työn tilaajan Osuuskunta ECO-ONE:n osallistuminen työpaikalla tapahtuvan oppimisen laadunarviointikriteerien kehittämiseen. Kriteerien testauksessa työssäoppimispaikkojen kanssa saatuja tuloksia ja havaintoja verrattiin aikaisempaan tutkimukseen. Tästä syntyi pohja lisätutkimukselle ja sen rajaukselle. Tutkimusongelmaa lähestyttiin neljällä tutkimuskysymyksellä. Ensimmäiset kolme kysymystä selvittivät tekijöitä, jotka mahdollistavat organisaation kehittämisen: Miten uusi reformin mukainen koulutus vaikuttaa työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen? Miten reformi vaikuttaa työelämäyhteistyöhön? Miten työpaikalla järjestettävä koulutus vaikuttaa prosessiin ja laadunhallintaan? Neljäs tutkimuskysymys selvitti kehittämisen keinoja ja niiden toteutusta tukevia tekijöitä: Miten työpaikalla järjestettävä koulutus edistää organisaation kehittämistä?
Tutkimuksen tuloksien mukaan ammatillisen koulutuksen reformi tukee ja mahdollistaa avoimen vuorovaikutteisen työelämäyhteistyön, joka on perusta toiminnalle. Työpaikalla järjestettävän koulutuksen toteuttaminen yhteistyössä vaatii selkeitä vastuita ja yhteistä laadun kehittämistä. Tutkimus löysi selkeitä toimintamuotoja, joiden avulla voidaan yhdessä kehittää organisaatioita ja yritysten liiketoimintaa. Näitä ovat osaamisen kehittäminen, yhteistyö uusien oppimisympäristöjen rakentamisessa, organisaatioiden kehittäminen yhdessä suunniteltujen oppimistehtävien avulla ja alueellinen kehittämisyhteistyö toimijoiden kesken. Näistä kaikista toimintamuodoista löytyi kentältä hyviä yksittäisiä toteutuksen esimerkkejä.
Johtopäätöksenä voidaan nähdä, että kaikki edellytykset kehittämiselle on olemassa, mutta toteuttaminen vaatii työelämäyhteistyöltä uudenlaista ajattelua molemminpuolisista hyödyistä ja toteuttamisen keinoista.
The research was conducted as a qualitative study and six thematic interviews were completed. The initiator for this research, OK ECO-ONE, had earlier created criteria for measuring the quality of the learning taking place in the workplace. This work in addition to the theory and earlier research on this topic formed a solid foundation for the selected research questions. Testing the criteria and comparing the results and observations against earlier research gave a framework for this research; four new research questions were selected. Three questions focused on identifying the factors which enable the development of the organization. The forth question clarified the means and how to support this development.
Research results show that the renewal of the professional vocational training supports and enables an open and interactive collaboration in the workplace. Organizing the training in the workplace in a collaboration requires clear responsibilities and joint efforts to develop the training quality. There were clear ways of operating identified which help to develop the organizations and their businesses. The thematic interviews provided practical examples of these.
All the prerequisites for the training collaboration development in the workplaces exist but the realization requires new kind of thinking from all parties involved to reach the benefits and to agree how to achieve them.