Pelien käyttö toimitusketjun hallinnan ja tuotannonohjauksen opetuksessa
Laakkonen, Leevi (2019)
Kandidaatintyö
Laakkonen, Leevi
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019053017808
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019053017808
Tiivistelmä
Kandidaatintyön tavoitteena on luoda katsaus pelien käyttöön tuotannonohjauksen ja toimitusketjun hallinnan opetuksessa. Työssä tutustutaan pelien käytön taustoihin ja hyötyihin opetuskäytössä. Tämän lisäksi vertaillaan eri tuotannonohjaus- ja toimitusketjusimulaatiopelejä, sekä luokitellaan niitä. Kandidaatintyössä selvitetään, millaisia pelejä tuotannonohjauksen ja toimitusketjun hallinnan opetuksessa käytetään, ja millaisia opetushyötyjä niillä on mahdollista saavuttaa. Lisäksi käydään läpi tuotannonohjaus- ja toimitusketjusimulaatiopelien ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia, ja kuinka niitä voidaan luokitella näiden ominaisuuksien mukaan.
Kandidaatintyö osoitti, että simulaatiopelien käytöstä saatavat hyödyt tuotannonohjauksessa ja toimitusketjun hallinnassa ovat kiistattomia. Havaittiin, että tuotannonohjaus- ja toimitusketjusimulaatiopelit sijoittuvat kaikki tietylle ulottuvuusalueelle simulaatioiden luokittelua varten luodussa viitekehyksessä. Tämän lisäksi onnistuttiin löytämään yksittäisiä, muuttuvia toiminnallisuuksia tuotannonohjaus- ja toimitusketjusimulaatiopeleistä, joiden mukaan niitä voidaan myös luokitella. Tämä luokittelu helpottaa simulaatiopelien käyttöönottoa opetukseen, sekä oikean simulaatiopelin löytämistä haluttuun tilaisuuteen.
Kandidaatintyö osoitti, että simulaatiopelien käytöstä saatavat hyödyt tuotannonohjauksessa ja toimitusketjun hallinnassa ovat kiistattomia. Havaittiin, että tuotannonohjaus- ja toimitusketjusimulaatiopelit sijoittuvat kaikki tietylle ulottuvuusalueelle simulaatioiden luokittelua varten luodussa viitekehyksessä. Tämän lisäksi onnistuttiin löytämään yksittäisiä, muuttuvia toiminnallisuuksia tuotannonohjaus- ja toimitusketjusimulaatiopeleistä, joiden mukaan niitä voidaan myös luokitella. Tämä luokittelu helpottaa simulaatiopelien käyttöönottoa opetukseen, sekä oikean simulaatiopelin löytämistä haluttuun tilaisuuteen.