Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Scandals and misconducts : Does CSR provide benefits during crises?

Ramula, Elina (2019)

Katso/Avaa
Ramula Elina Masters Thesis.pdf (1.682Mb)
Lataukset: 


Pro gradu -tutkielma

Ramula, Elina
2019

School of Business and Management, Kauppatieteet

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019053017815

Tiivistelmä

Corporate social responsibility (CSR) has been a growing topic in business in the last decades. There is pressure from the stakeholders for companies to adopt more responsible and sustainable practices. However, there is also pressure from the market for a company to stay competitive and survive in the market. Balancing these two things can be difficult, and sometimes the second kind of pressure leads companies to act in an irresponsible way. When the market discovers this misconduct, a scandal is created. How can companies protect themselves from these scandals? Recent research in CSR has begun to focus on the insurance-like qualities CSR can provide, to help protect the loss of value in the stock market associated with scandals. The aim of this study is to test how the Finnish market reacts to scandals, and to see if this insurance-like quality of CSR exists. In addition, since the chosen method is the event study, the efficient market hypothesis is tested. The results indicate that the Finnish market does react to scandals, but in a delayed way. In addition, the results on the tests of CSR-insurance are mixed, and dependent on the choice of proxy for CSR reputation. There seems to be some protection from scandals if CSR reputation is good. However, the results also indicate that if there are past scandals or negativities associated with the company, the CSR-insurance does not apply. Therefore, CSR can provide insurance in scandals, but the effect is limited. If the scandalous behaviour turns from a one-off mistake to a pattern of repeat offences, the market will not care about the CSR reputation of the company, as its CSR initiatives may be dismissed as hypocrisy or greenwashing.
 
Viimeisten vuosikymmenten ajan yritysten yhteiskuntavastuu on noussut tärkeäksi aiheeksi yritysmaailmassa. Sidosryhmät painostavat yrityksiä toimimaan vastuullisemmin ja omaksumaan kestävämpiä käytäntöjä. Toisenlaista painetta menestyä luo myös markkinoiden kasvava kilpailu. Näiden kahden asian tasapainottaminen voi olla hankalaa, ja joskus yritykset toimivat vastuuttomasti kilpailun luoman paineen vuoksi. Kun markkinat havaitsevat tämän kaltaista vastuutonta toimintaa, syntyy skandaali. Kysymys kuuluu, miten yritykset voisivat suojautua skandaaleja vastaan? Viimeaikaiset yhteiskuntavastuulliset tutkimukset ovat keskittyneet yhteiskuntavastuun vakuutuksen kaltaisiin ominaisuuksiin, jonka avulla yritys voi skandaalin sattuessa suojautua arvon alentumiselta osakemarkkinoilla. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset markkinat reagoivat skandaaleihin, ja onko kyseistä ”yhteiskuntavastuuvakuutusta” olemassa. Lisäksi, tutkimuksen toisena tavoitteena on selvittää tehokkaiden markkinoiden hypoteesia, sillä tutkimuksen menetelmäksi on valittu tapahtumatutkimus. Tulokset osoittavat, että Suomen markkinat reagoivat skandaaleihin viiveellä. Lisäksi yhteiskuntavastuuvakuutusten tutkimuksen tulokset ovat erilaisia, riippuen siitä, minkä muuttujan valitsee kuvaamaan yrityksen yhteiskuntavastuumainetta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yrityksen yhteiskuntavastuullisuus voi skandaalin sattuessa tarjota vakuutuksen, mutta se kattaa arvonalenemisen vain rajoitetusti. Jos yritys siirtyy kohusta toiseen, yhteiskuntavastuumainesta ei ole apua, sillä sidosryhmät näkevät sen tekopyhyytenä tai viherpesuna.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [12251]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste