Branding in start-ups : challenges and ways to overcome
Hämäläinen, Kiia-Riikka (2019)
Pro gradu -tutkielma
Hämäläinen, Kiia-Riikka
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019053017840
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019053017840
Tiivistelmä
This study examines branding and brand building in start-up context. It recognizes challenges in branding common to start-ups, and proposes tools and actions to overcome them. The study is executed as a qualitative research, by examining a case company called Noblecat. Data is collected through semi-structured interviews, and analysed through the abductive approach, whilst exploiting existing literature to support the findings of primary data. The research indicates that challenges common to start-ups are related to the scarce resources in many terms. To overcome these challenges, it is suggested that a start-up should aim to assimilate branding as a part of the daily operations, create strategies, concentrate on the corporate brand, and seek for outsourcing branding activities, if possible. A framework is proposed to support the branding process of a start-up, which aims to operate as a guide for a start-up in the beginning of branding. Tämä tutkimus keskittyy brändäykseen ja brändin rakentamiseen start-up kontekstissa. Tutkimuksessa tunnistetaan start-up brändäyksen yleisiä haasteita, ja ehdotetaan toimintoja ja työkaluja niiden ylittämiseksi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa keskityttiin tarkastelemaan case-yritystä nimeltä Noblecat. Dataa kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Analysointi tapahtui abduktiivisen päättelymenetelmän avulla, ja olemassa olevaa kirjallisuutta käytettiin tukemaan tutkimuksen löydöksiä. Tutkimus osoittaa, että resurssien puute vaikuttavat olevan yleinen haaste start-upeille, ja vähäiset resurssit vaikuttavat täten moniin osa-alueisiin. Tutkimuksen löydöksien perusteella ehdotetaan, että haasteiden ylitsepääsemiseksi start-upin tulisi sulauttaa brändäys osaksi päivittäisiä toimintoja, luoda strategioita, keskittyä yrityksen brändiin, ja pyrkiä ulkoistamaan brändäysaktiviteetteja resurssien puitteissa. Tutkimuksessa kehitettiin viitekehys, jota start-up voisi hyödyntää työkaluna brändäystä aloittaessaan.