Asiakaskannattavuuden tutkimuksen keskeiset teemat viime vuosina
Halttula, Essi (2019)
Kandidaatintutkielma
Halttula, Essi
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019060318185
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019060318185
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman aihe on asiakaskannattavuus. Työn tarkoituksena on selvittää, kuinka asiakaskannattavuutta on tutkittu viime vuosina. Erityisesti tarkoitus on selvittää, millaisia tutkimusmenetelmiä artikkeleissa on käytetty. Lisäksi haluttiin löytää tutkimuksista yhteisiä teemoja.
Tämä on laadullinen tutkimus, jossa analyysimetodina on käytetty sisällön analyysiä. Aineistona on käytetty tarkastelujakson aikana asiakaskannattavuudesta julkaistuja tieteellisiä artikkeleja. Tieteelliset lehdet, joista artikkelit kerättiin, valittiin julkaisufoo-rumin luokituksen perusteella. Artikkeleita poimittiin vain lehdistä, joiden luokitus oli johtava tai korkein taso.
Tutkimuksesta käy ilmi, että kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät ovat olleet yleisempiä menetelmiä kuin laadulliset tutkimusmenetelmät asiakaskannattavuuden tutkimuk-sessa tarkastelujakson aikana. Tutkimuksessa käytetyt artikkelit voitiin jakaa kolmeen eri teemaan: asiakaskannattavuuteen vaikuttavat tekijät, asiakaskannattavuustiedon hyödyntäminen ja asiakaskannattavuuden määrittäminen. The topic of this bachelor’s thesis is customer profitability. The aim of the thesis is to find out how customer profitability has been researched in the last few years. The purpose was to find out, what kind of research methods were used in scientific articles about customer profitability in the chosen time period. In addition, common themes in the articles were searched for.
This bachelor’s thesis is a qualitative study. The research method used is content analysis. The research material consists of scientific articles on customer profitability that were published in the chosen time period. Publication forum ratings were used to determine the scientific journals from which articles would be picked for the study. Only articles from publications with a publication forum rating of leading or top were chosen.
The study finds that quantitative research methods were more commonly used than qualitative research methods in customer profitability research in the chosen time period. Three main themes were found in the research material. The themes were: factors that affect customer profitability, utilization of customer profitability information and determining customer profitability.
Tämä on laadullinen tutkimus, jossa analyysimetodina on käytetty sisällön analyysiä. Aineistona on käytetty tarkastelujakson aikana asiakaskannattavuudesta julkaistuja tieteellisiä artikkeleja. Tieteelliset lehdet, joista artikkelit kerättiin, valittiin julkaisufoo-rumin luokituksen perusteella. Artikkeleita poimittiin vain lehdistä, joiden luokitus oli johtava tai korkein taso.
Tutkimuksesta käy ilmi, että kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät ovat olleet yleisempiä menetelmiä kuin laadulliset tutkimusmenetelmät asiakaskannattavuuden tutkimuk-sessa tarkastelujakson aikana. Tutkimuksessa käytetyt artikkelit voitiin jakaa kolmeen eri teemaan: asiakaskannattavuuteen vaikuttavat tekijät, asiakaskannattavuustiedon hyödyntäminen ja asiakaskannattavuuden määrittäminen.
This bachelor’s thesis is a qualitative study. The research method used is content analysis. The research material consists of scientific articles on customer profitability that were published in the chosen time period. Publication forum ratings were used to determine the scientific journals from which articles would be picked for the study. Only articles from publications with a publication forum rating of leading or top were chosen.
The study finds that quantitative research methods were more commonly used than qualitative research methods in customer profitability research in the chosen time period. Three main themes were found in the research material. The themes were: factors that affect customer profitability, utilization of customer profitability information and determining customer profitability.