Tietohallinnon kehittäminen : case pelastustoimi
Luukko, Teemu (2019)
Diplomityö
Luukko, Teemu
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019060418423
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019060418423
Tiivistelmä
Yhteiskunta on jatkuvassa muutoksessa. Tiedon määrä lisääntyy, uusia uhkia ilmaantuu ja digitalisaatio tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia. Tiedon, tietojärjestelmien ja -verkkojen sekä osaamisen merkitys organisaatioissa kasvaa. Pelastustoimi on julkishallinnon organisaatio, jonka on kyettävä pysymään mukana muutoksessa. Tämä tarkoittaa, että pelastustoimen tietohallintoon kohdistuu haasteita sekä kehittämistarpeita.
Työssä toteutettiin kyselytutkimus pelastuslaitosten tietohallintohenkilöstölle, millä selvitettiin nykyisen tietohallintotyön vahvuuksia ja heikkouksia sekä kehittämisajatuksia. Tutkimus perustui tieteelliseen aineistoon tietohallinnosta, sen tehtävistä ja viitekehyksistä sekä pelastustoimelle asetetuista vaatimuksista. Keskeinen tavoite on ymmärtää pelastustoimen tietohallinnon kehittämiseen vaikuttavat tekijät, kehittämisen suunta ja nykyisen toiminnan vahvuudet ja heikkoudet. Analysointityössä nousivat esiin etenkin tietohallinnon osaamisen ja resurssien puute, ohjauksen ja tietohallinnon roolin epäselvyys, yhteisten ICT-palveluiden puute sekä asiakaslähtöisyyden huomiointi sekä rahoituksen haasteellisuus.
Pelastustoimen tietohallinnon rooli tulisi olla pelastustoimen kehittämisessä keskeinen, ja sen tulisi perustua yhteisiin tavoitteisiin, resursseihin sekä tietojärjestelmiin. Tutkimustulosten kautta luotiin kehittämissuosituksia pelastustoimen tietohallinnon kehittämiselle. Society is constantly changing. The amount of information increases, new threats emerge and the importance of digitalisation is increasing. The importance of information, information systems and networks in organisations is growing. The rescue service is a public administration organization. There are various challenges and developmental needs for rescue information management.
In this work a survey was carried out for the information management personnel of rescue services. The survey explored the strengths and weaknesses of current information management work and development ideas. The research was based on scientific data of information management and reference frameworks as well as the requirements for rescue services. The key goal is to understand the factors that influence the development of rescue information management and the direction of development as well as the strengths and weaknesses of current operations. In particular, knowledge and resources in information management, as well as streering and role, emerged in the analysis work. The common ICT services and customer orientation as well as financing also emerged in the survey.
The role of rescue information management should be central to the development of a rescue service. Development should be based on common goals, resources and information systems. The research results generated development recommendations for the development of rescue information management.
Työssä toteutettiin kyselytutkimus pelastuslaitosten tietohallintohenkilöstölle, millä selvitettiin nykyisen tietohallintotyön vahvuuksia ja heikkouksia sekä kehittämisajatuksia. Tutkimus perustui tieteelliseen aineistoon tietohallinnosta, sen tehtävistä ja viitekehyksistä sekä pelastustoimelle asetetuista vaatimuksista. Keskeinen tavoite on ymmärtää pelastustoimen tietohallinnon kehittämiseen vaikuttavat tekijät, kehittämisen suunta ja nykyisen toiminnan vahvuudet ja heikkoudet. Analysointityössä nousivat esiin etenkin tietohallinnon osaamisen ja resurssien puute, ohjauksen ja tietohallinnon roolin epäselvyys, yhteisten ICT-palveluiden puute sekä asiakaslähtöisyyden huomiointi sekä rahoituksen haasteellisuus.
Pelastustoimen tietohallinnon rooli tulisi olla pelastustoimen kehittämisessä keskeinen, ja sen tulisi perustua yhteisiin tavoitteisiin, resursseihin sekä tietojärjestelmiin. Tutkimustulosten kautta luotiin kehittämissuosituksia pelastustoimen tietohallinnon kehittämiselle.
In this work a survey was carried out for the information management personnel of rescue services. The survey explored the strengths and weaknesses of current information management work and development ideas. The research was based on scientific data of information management and reference frameworks as well as the requirements for rescue services. The key goal is to understand the factors that influence the development of rescue information management and the direction of development as well as the strengths and weaknesses of current operations. In particular, knowledge and resources in information management, as well as streering and role, emerged in the analysis work. The common ICT services and customer orientation as well as financing also emerged in the survey.
The role of rescue information management should be central to the development of a rescue service. Development should be based on common goals, resources and information systems. The research results generated development recommendations for the development of rescue information management.