The role of communities in product customization
Darboe, Binta (2019)
Kandidaatintutkielma
Darboe, Binta
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019060418429
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019060418429
Tiivistelmä
As customization services become more common, it becomes critical for companies to understand how the co-design process is experienced from the customer perspective, and how it can be further improved. This thesis examines the role of communities and social presence in the customization process. The aim is to study how communities influence users’ customization experience and how communities can be integrated into product customization.
The study is based on qualitative research methods. A two-case method was adopted in order to gain a throughout understanding of the topic under interest. The research data was collected from secondary sources, such as company websites. In addition, four people were interviewed about their experiences of using a co-design toolkit.
There are numerous ways of integrating social factors into the customization process, including the integration of social software functions and providing socially rich content about other’s creations. According to the interview data, other people act as a source of inspiration in the beginning of the design process. The results also indicate, that users are willing to share their product designs online but prefer sharing to their close circles. Companies offering mass customization should consider adding community-like aspects to the customization process. By providing easy ways of sharing customization related content, companies can help users to communicate about the product to their acquaintances. Furthermore, communities and social cues might support the individual user in making more accurate choices as well as lead to having a more enjoyable experience. Kustomointipalveluiden yleistyessä yritysten on yhä tärkeämpää ymmärtää, miten tuotteiden suunnitteluprosessi koetaan asiakkaiden näkökulmasta ja miten sitä voidaan parantaa. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee yhteisöjen sekä sosiaalisen läsnäolon roolia tuoteräätälöintiprosessissa. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia, miten sosiaaliset tekijät vaikuttavat käyttäjiin suunnitteluprosessin aikana ja miten yhteisöjä voidaan hyödyntää tuotteiden räätälöinnissä.
Tutkimus toteutettiin laadullinena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen kohteeksi valittiin kaksi, aiheen syvällisen analysoinnin mahdollistavaa case-yritystä. Tutkimusaineistona hyödynnettiin julkisia tietolähteitä kuten yritysten internet-sivuilta löytyvää materiaalia. Lisäksi haastateltiin neljää henkilöä liittyen heidän kokemuksiinsa konfiguraattorin käytöstä.
Yhteisöt voidaan liittää räätälöintiprosessiin monin eri tavoin, kuten yhdistämällä niihin sosiaalisia sovellusohjelmia tai lisäämällä sisältöä muiden käyttäjien suunnittelemiin tuotteisiin liittyen. Haastatteluaineiston perusteella muut ihmiset vaikuttavat räätälöintiprosessiin etenkin tarjoamalla inspiraatiota suunnittelun alkuvaiheessa. Tulokset viittaavat siihen, että käyttäjät jakavat mielellään suunnittelemansa tuotteen verkossa, mutta ensisijaisesti vain läheisten piirien kanssa. Tuoteräätälöintiä tarjoavien yritysten kannattaisi harkita yhteisöllisten elementtien lisäämistä räätälöintiprosessiin. Tarjoamalla helppoja tapoja jakaa räätälöintiin liittyvää sisältöä, yritykset voivat kannustaa käyttäjiä jakamaan tuotteeseen liittyvää tietoa tuttavilleen. Yhteisöt voivat lisäksi auttaa käyttäjää tekemään parempia päätöksiä suunnitteluvaiheessa, sekä lisätä kokemuksen miellyttävyyttä.
The study is based on qualitative research methods. A two-case method was adopted in order to gain a throughout understanding of the topic under interest. The research data was collected from secondary sources, such as company websites. In addition, four people were interviewed about their experiences of using a co-design toolkit.
There are numerous ways of integrating social factors into the customization process, including the integration of social software functions and providing socially rich content about other’s creations. According to the interview data, other people act as a source of inspiration in the beginning of the design process. The results also indicate, that users are willing to share their product designs online but prefer sharing to their close circles. Companies offering mass customization should consider adding community-like aspects to the customization process. By providing easy ways of sharing customization related content, companies can help users to communicate about the product to their acquaintances. Furthermore, communities and social cues might support the individual user in making more accurate choices as well as lead to having a more enjoyable experience.
Tutkimus toteutettiin laadullinena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen kohteeksi valittiin kaksi, aiheen syvällisen analysoinnin mahdollistavaa case-yritystä. Tutkimusaineistona hyödynnettiin julkisia tietolähteitä kuten yritysten internet-sivuilta löytyvää materiaalia. Lisäksi haastateltiin neljää henkilöä liittyen heidän kokemuksiinsa konfiguraattorin käytöstä.
Yhteisöt voidaan liittää räätälöintiprosessiin monin eri tavoin, kuten yhdistämällä niihin sosiaalisia sovellusohjelmia tai lisäämällä sisältöä muiden käyttäjien suunnittelemiin tuotteisiin liittyen. Haastatteluaineiston perusteella muut ihmiset vaikuttavat räätälöintiprosessiin etenkin tarjoamalla inspiraatiota suunnittelun alkuvaiheessa. Tulokset viittaavat siihen, että käyttäjät jakavat mielellään suunnittelemansa tuotteen verkossa, mutta ensisijaisesti vain läheisten piirien kanssa. Tuoteräätälöintiä tarjoavien yritysten kannattaisi harkita yhteisöllisten elementtien lisäämistä räätälöintiprosessiin. Tarjoamalla helppoja tapoja jakaa räätälöintiin liittyvää sisältöä, yritykset voivat kannustaa käyttäjiä jakamaan tuotteeseen liittyvää tietoa tuttavilleen. Yhteisöt voivat lisäksi auttaa käyttäjää tekemään parempia päätöksiä suunnitteluvaiheessa, sekä lisätä kokemuksen miellyttävyyttä.