Pienosakkuus omistajuusstrategiana
Sievänen, Mikko (2019)
Kandidaatintutkielma
Sievänen, Mikko
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019060719569
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019060719569
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena oli halu selvittää ei-perheomisteisten mikro- ja pienyritysten pienosakkuuksia luovuttaneiden pääomistajien sekä pienosakkuuksia vastaanottaneiden omistajien omistajuusstrategian toteuttamisen tavoitteita, eturistiriitoja sekä onnistumista.
Tutkielman metodologia on aihepiirin kirjallisuuskatsaus, jossa on luodattu omistajuusstrategiaa omistajien tahtotilaan, tavoitteellisuuteen sekä motiiveihin sekä selvitetty erilaisia vaikutusmekanismeja ja sitoutumisen teoreettisia malleja.
Tutkielman kirjallisuuskatsauksen johtopäätöksenä ja hypoteesi on psykologisen omistajuuden teoreettisen mallin mukaisen pitkäkestoisen sitoutumisen merkitys omistajuusstrategian onnistumiselle. Tutkielmaa voidaan jatkaa empiriaan esimerkiksi aihepiiriin sopivien yritysten osakkaiden teemahaastatteluilla. The purpose of this study was a desire to find out major and minor shareholders’ goals, conflicts of interests, and success of implemented ownership strategy in non-family owned, micro, and small size companies.
The methodology of this study was a literature review, in which the ownership strategy was cast for the owner's volition, expectations, and motives and to define various influencing mechanisms and theoretical models of commitment.
The main conclusion and hypothesis of this study were that the long term commitment following the theoretical model of psychological ownership has an essential meaning enabling the success of ownership strategy in micro and small size companies.
This study can be extended to the empiric phase, for example, by conducting theme interviews in micro and small companies.
Tutkielman metodologia on aihepiirin kirjallisuuskatsaus, jossa on luodattu omistajuusstrategiaa omistajien tahtotilaan, tavoitteellisuuteen sekä motiiveihin sekä selvitetty erilaisia vaikutusmekanismeja ja sitoutumisen teoreettisia malleja.
Tutkielman kirjallisuuskatsauksen johtopäätöksenä ja hypoteesi on psykologisen omistajuuden teoreettisen mallin mukaisen pitkäkestoisen sitoutumisen merkitys omistajuusstrategian onnistumiselle. Tutkielmaa voidaan jatkaa empiriaan esimerkiksi aihepiiriin sopivien yritysten osakkaiden teemahaastatteluilla.
The methodology of this study was a literature review, in which the ownership strategy was cast for the owner's volition, expectations, and motives and to define various influencing mechanisms and theoretical models of commitment.
The main conclusion and hypothesis of this study were that the long term commitment following the theoretical model of psychological ownership has an essential meaning enabling the success of ownership strategy in micro and small size companies.
This study can be extended to the empiric phase, for example, by conducting theme interviews in micro and small companies.