Global video game stock portfolio as an investment
Mäkinen, Albert (2019)
Kandidaatintutkielma
Mäkinen, Albert
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061019879
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061019879
Tiivistelmä
This research investigates stock portfolio of video game companies and attempts to compare its performance in the stock market over the past five years in various indexes and funds. The goal was to find answers to how well video game companies have made a profit, and whether this portfolio has generated enough profit in relation to the risk level brought by the video game industry. In addition, goal was to investigate whether the portfolio was over or underestimated compared to the market. The study was conducted as a quantitative study. The theory section introduces the video game and its nature and presents the main theories and research methods of the research. The portfolio created by video game companies was compared to other securities by different key statistics and the portfolio returns were also estimated by using regression analysis.
The research results showed that the portfolio of video game companies has performed well over the given period of time. However, measured by Sharp's ratio, the portfolio was not the best performer of the benchmark group due to the high variance of positive returns on portfolio companies. On the other hand, Sortino's figure, which only takes negative returns into consideration, showed that the portfolio was clearly the best performer. The utilization of market-based indicators as a measure of risk are questionable as their statistical significance is low. Using volatility instead of the market-based statistics may be a better way of measuring the risk of video game companies. Taking into account the overall level of risk, a portfolio of video game companies has performed extremely well during 2013-2018. Tämän tutkimus käsittelee videopeliyrityksistä muodostettua osakeportfoliota ja pyrkii vertailemaan sen suoriutumista osakemarkkinoilla viimeisen viiden vuoden ajalta eri indekseihin ja rahastoihin. Tavoitteena oli löytää vastauksia siihen, kuinka hyvin videopeliyritykset ovat tuottaneet voittoa, sekä onko tämä portfolio tuottanut tarpeeksi voittoa suhteessa videopelialan tuomaan riskitasoon. Osittain pyrittiin tutkimaan sitä, että onko muodostettu portfolio yli vai aliarvostettu markkinaan verrattuna. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Teoriaosuudessa esitellään videopelialaa ja sen luonnetta, sekä esitellään tutkimuksen keskeiset teoriat ja tutkimusmenetelmät. Videopeliyrityksistä luotua portfoliota verrattiin muihin arvopapereihin eri tunnuslukujen avulla ja portfolion tuottoja pyrittiin mallintamaan myös regressioanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että videopeliyrityksistä muodostettu portfolio oli suoriutunut erinomaisesti annetulla aikajaksolla. Sharpen luvulla mitattuna portfolio ei kuitenkaan ollut paras suoriutuja vertailuryhmästä, joka johtui portfolion yritysten korkeasta positiivisten tuottojen hajonnasta. Vain negatiivisia tuottoja riskinä pitävä Sortinon luku taas osoitti portfolion olevan selkeästi paras suoriutuja. Markkinapohjaisten tunnuslukujen tulokset ja käyttö on kyseenalaista, sillä niiden tilastollinen merkitsevyys on alhainen. Volatiliteetin käyttö markkinan sijasta saattaa olla parempi mittari videopeliyritysten riskiä mitattaessa. Kokonaisuudessaan riskitaso huomioon ottaen, videopeliyrityksistä koostunut portfolio on suoriutunut erinomaisesti vuosien 2013-2018 aikana.
The research results showed that the portfolio of video game companies has performed well over the given period of time. However, measured by Sharp's ratio, the portfolio was not the best performer of the benchmark group due to the high variance of positive returns on portfolio companies. On the other hand, Sortino's figure, which only takes negative returns into consideration, showed that the portfolio was clearly the best performer. The utilization of market-based indicators as a measure of risk are questionable as their statistical significance is low. Using volatility instead of the market-based statistics may be a better way of measuring the risk of video game companies. Taking into account the overall level of risk, a portfolio of video game companies has performed extremely well during 2013-2018.
Tutkimustulokset osoittivat, että videopeliyrityksistä muodostettu portfolio oli suoriutunut erinomaisesti annetulla aikajaksolla. Sharpen luvulla mitattuna portfolio ei kuitenkaan ollut paras suoriutuja vertailuryhmästä, joka johtui portfolion yritysten korkeasta positiivisten tuottojen hajonnasta. Vain negatiivisia tuottoja riskinä pitävä Sortinon luku taas osoitti portfolion olevan selkeästi paras suoriutuja. Markkinapohjaisten tunnuslukujen tulokset ja käyttö on kyseenalaista, sillä niiden tilastollinen merkitsevyys on alhainen. Volatiliteetin käyttö markkinan sijasta saattaa olla parempi mittari videopeliyritysten riskiä mitattaessa. Kokonaisuudessaan riskitaso huomioon ottaen, videopeliyrityksistä koostunut portfolio on suoriutunut erinomaisesti vuosien 2013-2018 aikana.