Evaluating the performance of a merger through synergy capture: evidence from Finland
Sinkkonen, Antti (2019)
Diplomityö
Sinkkonen, Antti
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061720660
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061720660
Tiivistelmä
Companies engage into transactions for various reasons with potential synergy benefits being a fundamental driver in many deals. Synergy capture plays a key role in unlocking the full post-merger value but also presents a major challenge to the acquiring company. In general, most acquisitions do not deliver the value the management projects it to hold, hence emphasizing the importance of the research topic of this study.
The objective for this research was to investigate how companies find and value potential synergy benefits and how the planned synergies have realized. The research bases on M&A and corporate finance theory and aims at contributing to the research on synergies from acquirer’s perspective. This research has two parts: a comprehensive literature review that builds the theoretical framework of M&A, synergies and acquisition performance, and a qualitative analysis on the results of a management survey conducted on Finnish-based companies that had acquired another company in period of 2012-2018.
The study strengthened the assumption that companies utilize different methods to identify, validate and value synergies. Typically synergies are found in pre-transaction due diligence processes. Deploying a systematic approach for identifying and validating synergies should result in more accurate view on the synergy potential. In addition, study reveals that identified synergy potential seems to be important for the go-ahead decision of the transaction and may also have a significant impact on the buyer valuation of the target company. Cost synergies are more straightforward to model, quantify and capture and hence easier to realize, but revenue synergies have not been achieved with the same precision. Synergy realization is seen a solid performance measurement of the merger. Findings of the management survey are supported by previous academic research as well as similar empirical studies conducted on the topic. Yritykset tekevät yritysjärjestelyitä lukuisista syistä. Useissa transaktioissa mahdolliset synergistiset hyödyt ovat yksi merkittävimmistä ajureista. Koko yrityskaupan arvopotentiaalissa synergioilla on tärkeä rooli, mutta synergioiden saavuttaminen muodostaa ostavalle yritykselle huomattavan haasteen. Yleisesti ottaen suurin osa yrityskaupoista ei tuota yrityksen johdon siltä olettamaa lisäarvoa, mikä korostaa tämän tutkimusaiheen tärkeyttä ja ajankohtaisuutta.
Tämän diplomityön tarkoitus on tarkastella, millä tavoin yrityksen tunnistavat ja arvottavat synergiahyötyjä sekä millä tavoin tavoitellut synergiahyödyt ovat realisoituneet. Tutkielma koostuu kahdesta osasta: kattavasta kirjallisuuskatsauksesta, joka luo yritysjärjestelyistä, synergioista ja yrityskaupan suorituskyvystä koostuvan teoriapohjan, sekä laadullisesta analyysistä, jonka pohjana toimii suomalaisille yrityksille tehty kyselytutkimus.
Tehty tutkimus vahvistaa aiempia olettamuksia, joiden mukaan yritykset käyttävät erilaisia tapoja synergioiden tunnistamiseen, validointiin ja arvottamiseen. Tyypillisesti synergiahyödyt tunnistetaan ennen transaktiota tapahtuvassa due diligence -selvitystyössä. Lisäksi tutkimus osoittaa, että tunnistetulla synergiapotentiaali on huomattava vaikutus siihen, edetäänkö transaktiossa eteenpäin sitovien tarjousten jättämiseen, ja että synergiapotentiaali vaikuttaa merkittävästi ostajan kohteesta tekemään valuaatioon. Kustannussynergiat ovat suoraviivaisempia määrittää, mallintaa ja realisoida kun taas liikevaihto-pohjaisia synergioita ei ole pystytty saavuttamaan vastaavalla tarkkuudella. Synergiahyötyjen saavuttaminen osoittautuu kelvolliseksi yrityskaupan onnistuneisuuden mittariksi. Kyselytutkimuksen havainnot saavat vahvaa tukea aikaisemmalta aiheesta tehdyllä akateemiselta ja empiiriseltä tutkimukselta.
The objective for this research was to investigate how companies find and value potential synergy benefits and how the planned synergies have realized. The research bases on M&A and corporate finance theory and aims at contributing to the research on synergies from acquirer’s perspective. This research has two parts: a comprehensive literature review that builds the theoretical framework of M&A, synergies and acquisition performance, and a qualitative analysis on the results of a management survey conducted on Finnish-based companies that had acquired another company in period of 2012-2018.
The study strengthened the assumption that companies utilize different methods to identify, validate and value synergies. Typically synergies are found in pre-transaction due diligence processes. Deploying a systematic approach for identifying and validating synergies should result in more accurate view on the synergy potential. In addition, study reveals that identified synergy potential seems to be important for the go-ahead decision of the transaction and may also have a significant impact on the buyer valuation of the target company. Cost synergies are more straightforward to model, quantify and capture and hence easier to realize, but revenue synergies have not been achieved with the same precision. Synergy realization is seen a solid performance measurement of the merger. Findings of the management survey are supported by previous academic research as well as similar empirical studies conducted on the topic.
Tämän diplomityön tarkoitus on tarkastella, millä tavoin yrityksen tunnistavat ja arvottavat synergiahyötyjä sekä millä tavoin tavoitellut synergiahyödyt ovat realisoituneet. Tutkielma koostuu kahdesta osasta: kattavasta kirjallisuuskatsauksesta, joka luo yritysjärjestelyistä, synergioista ja yrityskaupan suorituskyvystä koostuvan teoriapohjan, sekä laadullisesta analyysistä, jonka pohjana toimii suomalaisille yrityksille tehty kyselytutkimus.
Tehty tutkimus vahvistaa aiempia olettamuksia, joiden mukaan yritykset käyttävät erilaisia tapoja synergioiden tunnistamiseen, validointiin ja arvottamiseen. Tyypillisesti synergiahyödyt tunnistetaan ennen transaktiota tapahtuvassa due diligence -selvitystyössä. Lisäksi tutkimus osoittaa, että tunnistetulla synergiapotentiaali on huomattava vaikutus siihen, edetäänkö transaktiossa eteenpäin sitovien tarjousten jättämiseen, ja että synergiapotentiaali vaikuttaa merkittävästi ostajan kohteesta tekemään valuaatioon. Kustannussynergiat ovat suoraviivaisempia määrittää, mallintaa ja realisoida kun taas liikevaihto-pohjaisia synergioita ei ole pystytty saavuttamaan vastaavalla tarkkuudella. Synergiahyötyjen saavuttaminen osoittautuu kelvolliseksi yrityskaupan onnistuneisuuden mittariksi. Kyselytutkimuksen havainnot saavat vahvaa tukea aikaisemmalta aiheesta tehdyllä akateemiselta ja empiiriseltä tutkimukselta.