Rakennustyömaiden logistiikan nykytila toimitilarakentamisessa ja yhtenäisten logistiikan toimintamallien kehittäminen
Joas, Henry (2019)
Diplomityö
Joas, Henry
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061720782
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061720782
Tiivistelmä
Rakennusalan tuottavuuden kehitys on ollut huono niin kansainvälisesti kuin Suomessakin ja yhtenä keinona sen parantamiseksi kohdeyrityksessä pidetään logistiikan hallinnan kehittämistä. Työn keskeisenä tavoitteena on selvittää kohdeyrityksen toimitilarakentamisen rakennustyömaiden logistiikan hallinnan nykytila sekä laatia yhtenäisiä toimintamalleja logistiikan hallinnan vaiheittaiseen kehittämiseen kohdeyrityksen rakennustyömailla. Lisäksi tavoitteena on selvittää logistiikan hallinnan vaikutus rakennustyömaiden tuottavuuteen ja parantaa sitä tulevaisuudessa yhtenäisten toimintamallien avulla.
Työssä käytetään tutkimusmenetelminä sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista menetelmää, joita yhdistellään menetelmätriangulaation avulla. Haastattelu- ja kyselytutkimuksen avulla selvitetään rakennustyömaiden logistiikan hallinnan ratkaisuja. Tietoa työmaiden logistiikasta hankitaan myös kohdeyrityksen sisäisistä logistiikkaan liittyvistä materiaaleista sekä työmaavierailujen avulla. Saatuja tuloksia peilataan teoriaosuudessa laadittuun analyysikehikkoon. Tämän perusteella kootaan nykytila-analyysi rakennustyömaiden logistiikasta kohdeyrityksessä, jonka avulla laaditaan yhtenäiset portaittaiset logistiikan toimintamallit.
Työn tuloksena havaittiin toimitilarakentamisen logistiikan hallinnan nykytilan kohdeyrityksessä olevan hyvin hajanaista ja eikä sitä ollut tunnistettu omaksi osa-alueekseen. Työssä laadittujen yhtenäisten portaittaisten toimintamallien avulla logistiikan hallintaa voidaan kuitenkin kehittää tuottavammaksi ja yhtenäisemmäksi. Niiden avulla on mahdollista tunnistaa yksittäisen rakennustyömaan nykytila ja määrittää portaittaiset toimenpiteet logistiikan hallinnan parantamiseksi. Lisäksi portaittaisten toimintamallien tueksi laadittiin erikoistumismalleja, joita voidaan käyttää hyödyksi tiettyjä erityispiirteitä sisältävien kohteiden logistiikan hallintaa parannettaessa. Development of the productivity rate in the construction industry has been slow in Finland as well as internationally. In the future, better logistics management could be the answer to this challenge. This study investigates the present state of the construction site logistics management and development of the unified operating models for the construction site logistics management in a pre-defined case company. In addition, the aim is to analyze the impact of the construction site logistics management to the productivity and via this analysis improve the productivity rate in the future with the unified operating models within the construction site logistics.
In this research qualitative and quantitative research methods are used. The methods are connected with methodological triangulation. Interviews and questionnaire surveys are used to detect different kind of logistics management methods in the construction site logistics. The information about the logistics management is also gathered from the case company logistics data and construction site visits. Obtained results are compared in an analytical framework which is developed on the theoretical chapter of the research. As a result, the present state analysis is constructed concerning the logistics management in the case company and the unified operating models are created.
Based on the research can be said that the present state of the construction site logistics in the case company is scattered and the logistics is not an independent part of the construction site management. With the unified operating models, logistics management could be developed into a more productive way. The models also give opportunity to analyze the present state of the construction site logistics and develop the methods for better logistics management. In addition, the special models for construction logistics management are created for the special features including construction sites.
Työssä käytetään tutkimusmenetelminä sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista menetelmää, joita yhdistellään menetelmätriangulaation avulla. Haastattelu- ja kyselytutkimuksen avulla selvitetään rakennustyömaiden logistiikan hallinnan ratkaisuja. Tietoa työmaiden logistiikasta hankitaan myös kohdeyrityksen sisäisistä logistiikkaan liittyvistä materiaaleista sekä työmaavierailujen avulla. Saatuja tuloksia peilataan teoriaosuudessa laadittuun analyysikehikkoon. Tämän perusteella kootaan nykytila-analyysi rakennustyömaiden logistiikasta kohdeyrityksessä, jonka avulla laaditaan yhtenäiset portaittaiset logistiikan toimintamallit.
Työn tuloksena havaittiin toimitilarakentamisen logistiikan hallinnan nykytilan kohdeyrityksessä olevan hyvin hajanaista ja eikä sitä ollut tunnistettu omaksi osa-alueekseen. Työssä laadittujen yhtenäisten portaittaisten toimintamallien avulla logistiikan hallintaa voidaan kuitenkin kehittää tuottavammaksi ja yhtenäisemmäksi. Niiden avulla on mahdollista tunnistaa yksittäisen rakennustyömaan nykytila ja määrittää portaittaiset toimenpiteet logistiikan hallinnan parantamiseksi. Lisäksi portaittaisten toimintamallien tueksi laadittiin erikoistumismalleja, joita voidaan käyttää hyödyksi tiettyjä erityispiirteitä sisältävien kohteiden logistiikan hallintaa parannettaessa.
In this research qualitative and quantitative research methods are used. The methods are connected with methodological triangulation. Interviews and questionnaire surveys are used to detect different kind of logistics management methods in the construction site logistics. The information about the logistics management is also gathered from the case company logistics data and construction site visits. Obtained results are compared in an analytical framework which is developed on the theoretical chapter of the research. As a result, the present state analysis is constructed concerning the logistics management in the case company and the unified operating models are created.
Based on the research can be said that the present state of the construction site logistics in the case company is scattered and the logistics is not an independent part of the construction site management. With the unified operating models, logistics management could be developed into a more productive way. The models also give opportunity to analyze the present state of the construction site logistics and develop the methods for better logistics management. In addition, the special models for construction logistics management are created for the special features including construction sites.