Vihreän markkinoinnin tämänhetkiset vaikutukset kuluttajien ostokäyttäytymiseen Suomen ravintola-alalla
Virtapuro, Aleksi (2019)
Kandidaatintutkielma
Virtapuro, Aleksi
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061720786
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061720786
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on selvittää vihreän markkinoinnin tämänhetkiset vaikutukset kuluttajien ostokäyttäytymiseen Suomen ravintola-alalla. Tarkemmin tarkoituksena on selvittää, miten vihreä markkinointimix sekä demografiset tekijät vaikuttavat kuluttajien halukkuuteen valita vihreä ravintola.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytetään lineaarista regressiota. Tutkimusta varten kerättiin aineisto itse tehdyllä internetkyselyllä. Kyselyä jaettiin viikon ajan maaliskuussa 2019 ja sille kertyi 213 vastausta. Tällä aineistolla tehdään kaksi lineaarista regressioanalyysia. Ensimmäisen lineaarisen regressioanalyysin avulla saadaan vastaus vihreän markkinointimixin vaikutuksista kuluttajien halukkuuteen valita vihreä ravintola. Jokaisella tutkitulla vihreän markkinointimixin osa-alueella havaitaan olevan positiivinen vaikutus kuluttajien halukkuuteen valita vihreä ravintola. Suurin positiivinen vaikutus havaitaan olevan vihreän markkinointimixin osa-alueella tuotteella.
Toisella lineaarisella regressioanalyysilla selvitetään demografisten muuttujien vaikutuksia kuluttajan halukkuuteen valita vihreä ravintola. Tutkimuksessa havaitaan ainoastaan sukupuolella olevan vaikutusta halukkuuteen, naisten ollessa miehiä halukkaampia valitsemaan vihreän ravintolan. Muilla tutkituilla demografisilla tekijöillä ei ole vaikutusta kuluttajan halukkuuteen valita vihreä ravintola. The purpose of this bachelor’s thesis is to find out the current impact of green marketing on consumer buying behaviour in the Finnish restaurant sector. More accurately, the purpose is to find out how green marketing mix and demographical factors affect the consumer’s willingness to choose a green restaurant.
The research method used in this thesis is linear regression. The data for the research was collected with self-made internet survey. The survey was distributed for one week in March 2019 and it received 213 responses. Two linear regression analysis were made using the collected data. The first linear regression analysis provides an answer to the impacts of green marketing mix to the consumer’s willingness to choose a green restaurant. According to the results, every component of the green marketing mix has a positive impact on the consumer’s willingness to choose a green restaurant. The component “product” of the green marketing mix has the biggest positive impact.
The second linear regression analysis provides an answer to the impacts of demographical factors to the consumer’s willingness to choose a green restaurant. According to the results, only gender affects the consumer’s willingness: women are more willing to choose a green restaurant than men. The other considered demographical factors don’t affect the consumer’s willingness to choose a green restaurant.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytetään lineaarista regressiota. Tutkimusta varten kerättiin aineisto itse tehdyllä internetkyselyllä. Kyselyä jaettiin viikon ajan maaliskuussa 2019 ja sille kertyi 213 vastausta. Tällä aineistolla tehdään kaksi lineaarista regressioanalyysia. Ensimmäisen lineaarisen regressioanalyysin avulla saadaan vastaus vihreän markkinointimixin vaikutuksista kuluttajien halukkuuteen valita vihreä ravintola. Jokaisella tutkitulla vihreän markkinointimixin osa-alueella havaitaan olevan positiivinen vaikutus kuluttajien halukkuuteen valita vihreä ravintola. Suurin positiivinen vaikutus havaitaan olevan vihreän markkinointimixin osa-alueella tuotteella.
Toisella lineaarisella regressioanalyysilla selvitetään demografisten muuttujien vaikutuksia kuluttajan halukkuuteen valita vihreä ravintola. Tutkimuksessa havaitaan ainoastaan sukupuolella olevan vaikutusta halukkuuteen, naisten ollessa miehiä halukkaampia valitsemaan vihreän ravintolan. Muilla tutkituilla demografisilla tekijöillä ei ole vaikutusta kuluttajan halukkuuteen valita vihreä ravintola.
The research method used in this thesis is linear regression. The data for the research was collected with self-made internet survey. The survey was distributed for one week in March 2019 and it received 213 responses. Two linear regression analysis were made using the collected data. The first linear regression analysis provides an answer to the impacts of green marketing mix to the consumer’s willingness to choose a green restaurant. According to the results, every component of the green marketing mix has a positive impact on the consumer’s willingness to choose a green restaurant. The component “product” of the green marketing mix has the biggest positive impact.
The second linear regression analysis provides an answer to the impacts of demographical factors to the consumer’s willingness to choose a green restaurant. According to the results, only gender affects the consumer’s willingness: women are more willing to choose a green restaurant than men. The other considered demographical factors don’t affect the consumer’s willingness to choose a green restaurant.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Kosmetiikan viherpesun vaikutus opiskelijoiden vihreään kuluttajakäyttäytymiseen
Kallela, Elisa (2022)Tämä tutkielman tavoitteena on tutkia kosmetiikan vihrepesun ja vihreän hämmennyksen vaikutuksia opiskelijoiden vihreään luottamukseen ja skeptisyyteen. Tämän lisäksi tutkitaan vihreän luottamuksen ja vihreän skeptisyyden ... -
Exploring the effects of green marketing mix on Green Trust in the green cosmetic industry
Dubuc, Lisa (2022)This research thrives to provide a better understanding of the impact of green marketing on green trust in the cosmetic industry through the choice of four tools taken from the marketing mix: availability, efficiency, price ... -
A framework and a web application for self-assessment of sustainable green ICT practices in SMEs
Khan, Farniba (2018)Several maturity models have been proposed for tracking Green ICT practices in organizations. However, due to the lack of Green ICT knowledge, organizations specially SMEs tend to ignore them. Diversely, the increasing ...