Vihreän markkinoinnin tämänhetkiset vaikutukset kuluttajien ostokäyttäytymiseen Suomen ravintola-alalla
Virtapuro, Aleksi (2019)
Kandidaatintutkielma
Virtapuro, Aleksi
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061720786
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061720786
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on selvittää vihreän markkinoinnin tämänhetkiset vaikutukset kuluttajien ostokäyttäytymiseen Suomen ravintola-alalla. Tarkemmin tarkoituksena on selvittää, miten vihreä markkinointimix sekä demografiset tekijät vaikuttavat kuluttajien halukkuuteen valita vihreä ravintola.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytetään lineaarista regressiota. Tutkimusta varten kerättiin aineisto itse tehdyllä internetkyselyllä. Kyselyä jaettiin viikon ajan maaliskuussa 2019 ja sille kertyi 213 vastausta. Tällä aineistolla tehdään kaksi lineaarista regressioanalyysia. Ensimmäisen lineaarisen regressioanalyysin avulla saadaan vastaus vihreän markkinointimixin vaikutuksista kuluttajien halukkuuteen valita vihreä ravintola. Jokaisella tutkitulla vihreän markkinointimixin osa-alueella havaitaan olevan positiivinen vaikutus kuluttajien halukkuuteen valita vihreä ravintola. Suurin positiivinen vaikutus havaitaan olevan vihreän markkinointimixin osa-alueella tuotteella.
Toisella lineaarisella regressioanalyysilla selvitetään demografisten muuttujien vaikutuksia kuluttajan halukkuuteen valita vihreä ravintola. Tutkimuksessa havaitaan ainoastaan sukupuolella olevan vaikutusta halukkuuteen, naisten ollessa miehiä halukkaampia valitsemaan vihreän ravintolan. Muilla tutkituilla demografisilla tekijöillä ei ole vaikutusta kuluttajan halukkuuteen valita vihreä ravintola. The purpose of this bachelor’s thesis is to find out the current impact of green marketing on consumer buying behaviour in the Finnish restaurant sector. More accurately, the purpose is to find out how green marketing mix and demographical factors affect the consumer’s willingness to choose a green restaurant.
The research method used in this thesis is linear regression. The data for the research was collected with self-made internet survey. The survey was distributed for one week in March 2019 and it received 213 responses. Two linear regression analysis were made using the collected data. The first linear regression analysis provides an answer to the impacts of green marketing mix to the consumer’s willingness to choose a green restaurant. According to the results, every component of the green marketing mix has a positive impact on the consumer’s willingness to choose a green restaurant. The component “product” of the green marketing mix has the biggest positive impact.
The second linear regression analysis provides an answer to the impacts of demographical factors to the consumer’s willingness to choose a green restaurant. According to the results, only gender affects the consumer’s willingness: women are more willing to choose a green restaurant than men. The other considered demographical factors don’t affect the consumer’s willingness to choose a green restaurant.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytetään lineaarista regressiota. Tutkimusta varten kerättiin aineisto itse tehdyllä internetkyselyllä. Kyselyä jaettiin viikon ajan maaliskuussa 2019 ja sille kertyi 213 vastausta. Tällä aineistolla tehdään kaksi lineaarista regressioanalyysia. Ensimmäisen lineaarisen regressioanalyysin avulla saadaan vastaus vihreän markkinointimixin vaikutuksista kuluttajien halukkuuteen valita vihreä ravintola. Jokaisella tutkitulla vihreän markkinointimixin osa-alueella havaitaan olevan positiivinen vaikutus kuluttajien halukkuuteen valita vihreä ravintola. Suurin positiivinen vaikutus havaitaan olevan vihreän markkinointimixin osa-alueella tuotteella.
Toisella lineaarisella regressioanalyysilla selvitetään demografisten muuttujien vaikutuksia kuluttajan halukkuuteen valita vihreä ravintola. Tutkimuksessa havaitaan ainoastaan sukupuolella olevan vaikutusta halukkuuteen, naisten ollessa miehiä halukkaampia valitsemaan vihreän ravintolan. Muilla tutkituilla demografisilla tekijöillä ei ole vaikutusta kuluttajan halukkuuteen valita vihreä ravintola.
The research method used in this thesis is linear regression. The data for the research was collected with self-made internet survey. The survey was distributed for one week in March 2019 and it received 213 responses. Two linear regression analysis were made using the collected data. The first linear regression analysis provides an answer to the impacts of green marketing mix to the consumer’s willingness to choose a green restaurant. According to the results, every component of the green marketing mix has a positive impact on the consumer’s willingness to choose a green restaurant. The component “product” of the green marketing mix has the biggest positive impact.
The second linear regression analysis provides an answer to the impacts of demographical factors to the consumer’s willingness to choose a green restaurant. According to the results, only gender affects the consumer’s willingness: women are more willing to choose a green restaurant than men. The other considered demographical factors don’t affect the consumer’s willingness to choose a green restaurant.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Consumer perceptions of green marketing of cosmetic products in Finland
Kirssi, Johanna (2017)The purpose of this study is to develop understanding of how consumers perceive green marketing of cosmetic products in Finland. More precisely, the aim is to explore which are the most important marketing mix elements and ... -
Green Service Level Agreement under Sustainability Lens in IT Industry
Ahmed, Iqbal (2015)Nowadays, when most of the business are moving forward to sustainability by providing or getting different services from different vendors, Service Level Agreement (SLA) becomes very important for both the business ... -
Understanding tourist behavior towards green hotels in Vietnam : case study: Hotel Vietnam
Le, Thao Thu (2019)The purpose of this master thesis is to understand how consumers view on sustainable practices in the hospitality industry, mainly green hotels in Asia. The research focuses on green hotels in Vietnam. I am going to do ...