Luottamuksen rakentuminen organisaatiomuutoksessa
Nakari, Rita (2019)
Kandidaatintutkielma
Nakari, Rita
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061820929
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061820929
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää luottamuksen syntymiseen liittyviä tekijöitä organisaatiomuutoksen jälkeen. Tutkimus toteutetaan määrällisenä tutkimuksena, jonka kohdeyrityksenä on vastikään suuren organisaatiomuutoksen läpikäynyt yritys X. Yritykseen integroitiin 35 yrityskauppojen myötä ostettua yksikköä kevään 2018 aikana. Integroinnin myötä koko yksikön konsepti muutettiin. Aineisto kerätään integroitujen yksiköiden työntekijöiltä kyselylomakkeella, jonka tuloksia arvioidaan sekä Excelin että SAS Enterprise Guide -ohjelmiston lineaarisen regressioanalyysin avulla. Regressioanalyysiä varten aineistoa muokataan summa- ja dummy-muuttujien avulla.
Luottamus käsitetään usein yksilöiden väliseksi, mutta luottamusta esiintyy myös ihmisten ja organisaatioiden välillä. Luottamisen kehittymisessä on tunnistettu kolme tasoa: laskelmointiin perustuva taso, tietoon perustuva taso ja tunnistamiseen perustuva taso. Näiden tasojen välillä merkittävimmäksi tekijäksi nousee aika. Lisäksi muita vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi vuorovaikutus ja valtasuhteet. Luottamuksella organisaation sisällä on lukuisia hyötyjä. Se on merkittävä tekijä yrityksen menestymisen sekä sen työntekijöiden hyvinvoinnin kannalta. Luottamus vaikuttaa työntekijöiden tehokkuuteen, motivaatioon ja sitoutuvuuteen sekä henkilöstön ammattitaidon hyödyntämiseen.
Päätutkimusongelmaan ”mitkä tekijät vaikuttavat eniten työntekijöiden luottamukseen organisaatiota kohtaan?” etsittiin vastausta lineaarisen regressioanalyysin avulla. Tulosten perusteella voidaan todeta yksikköön luottamisella olevan selkeä yhteys myös organisaatioon luottamiseen. The aim of this bachelor’s thesis is to find determinants which affect building trust in a company after an organizational change. This research is executed with a quantitative research method. In this thesis the case company is called “company X”. They bought 35 units from another company and these units were merged to the company X during the spring 2018. The whole concepts of the units were changed. The data is collected by a questionnaire and analyzed using Excel and SAS Enterprise Guide’s linear regression analysis. For the regression analysis the data is transformed using sum and dummy variables.
Trust is often considered to appear between people, but it does also exist between people and organizations. There are three stages in trust development: calculative based, knowledge based and identification-based stage. The most important factor between these stages is time. For example, interaction and relationships between people also have an effect on trust development. Trust in organizations has many benefits. Trust has a major impact on company’s success and its employees’ well-being. It has influence on employees’ effectivity, motivation, commitment and utilizing the skills of the personnel.
The research problem was: “Which factors have the biggest influence on employees’ trust towards organizations?” and it was solved using linear regression analysis. The results show that there is an obvious connection between trust in organization and trust in one’s unit.
Luottamus käsitetään usein yksilöiden väliseksi, mutta luottamusta esiintyy myös ihmisten ja organisaatioiden välillä. Luottamisen kehittymisessä on tunnistettu kolme tasoa: laskelmointiin perustuva taso, tietoon perustuva taso ja tunnistamiseen perustuva taso. Näiden tasojen välillä merkittävimmäksi tekijäksi nousee aika. Lisäksi muita vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi vuorovaikutus ja valtasuhteet. Luottamuksella organisaation sisällä on lukuisia hyötyjä. Se on merkittävä tekijä yrityksen menestymisen sekä sen työntekijöiden hyvinvoinnin kannalta. Luottamus vaikuttaa työntekijöiden tehokkuuteen, motivaatioon ja sitoutuvuuteen sekä henkilöstön ammattitaidon hyödyntämiseen.
Päätutkimusongelmaan ”mitkä tekijät vaikuttavat eniten työntekijöiden luottamukseen organisaatiota kohtaan?” etsittiin vastausta lineaarisen regressioanalyysin avulla. Tulosten perusteella voidaan todeta yksikköön luottamisella olevan selkeä yhteys myös organisaatioon luottamiseen.
Trust is often considered to appear between people, but it does also exist between people and organizations. There are three stages in trust development: calculative based, knowledge based and identification-based stage. The most important factor between these stages is time. For example, interaction and relationships between people also have an effect on trust development. Trust in organizations has many benefits. Trust has a major impact on company’s success and its employees’ well-being. It has influence on employees’ effectivity, motivation, commitment and utilizing the skills of the personnel.
The research problem was: “Which factors have the biggest influence on employees’ trust towards organizations?” and it was solved using linear regression analysis. The results show that there is an obvious connection between trust in organization and trust in one’s unit.