Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utilization of digital dimming protocols of lighting in cruise vessels

Ruostemaa, Mikko (2019)

Katso/Avaa
Diplomityö_Ruostemaa_Mikko.pdf (2.130Mb)
Lataukset: 


Diplomityö

Ruostemaa, Mikko
2019

School of Energy Systems, Sähkötekniikka

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062021461

Tiivistelmä

The purpose of this thesis was to research if digital dimming protocols available in the markets could guarantee to provide a reliable lighting controlling system entity to be implemented to cruise vessel’s public venues. The objective was to investigate DALI technology in detail and the benefits it could provide to cruise vessels’ dimming systems. The purpose of this thesis was also to find out how thoroughly the electrical specialists in marine industry were familiar with this new, strictly regulated and constantly developed digital DALI2 control protocol. The objective was also to bring forward the benefits of digital dimming methods compared to the most commonly used dimming methods.
The investigation of alternative DALI based dimming technologies to control lighting in marine industry was executed as the previously commonly used technology available in the markets kept decreasing while the share of digital replacing dimming protocols kept increasing. The research was carried out by forms of interviews, questionnaires collected information and discussion about the topic with the field of the area specialists. The research executed about the topic from the reliability of marine industry point of view is unique. The knowledge about the topic was acquired by getting familiar with related standards and requirements, enquiring experiences from the field of area professionals, comparing the protocols and studying the DALI protocol from a technical-scientific perspective.
As a result, DALI as a light controlling protocol was found out to be considerable alternative for lighting’s control protocol but the improved DALI2 protocol is more trustworthy due to its stricter supervision and more developed device interoperability. The research made it possible for most of the specialists working in the field of the area to get themselves more familiarized to the DALI protocol. As a result, the addressable DALI was to be implemented to a limited area in a cruise vessel, which is to be delivered during the year 2020.
 
Tämän diplomityön tarkoituksena oli tutkia markkinoilla saatavilla olevien digitaalisten himmennysprotokollien tarjontaa luotettavan valaistusohjausjärjestelmäkokonaisuuden takaamiseksi risteilyaluksen yleisiin tiloihin. Tavoitteena oli tutkia yksityiskohtaisesti DALI-teknologiaa ja sen käytön tarjoamia mahdollisuuksia risteilyalusten valaistusohjausten kehittämiseksi. Työn tarkoituksena oli myös selvittää kuinka perusteellisesti meriteollisuuden sähkötekniikan asiantuntijat ovat tutustuneet uuteen, tiukasti säänneltyyn ja jatkuvasti kehittyvään digitaaliseen DALI2-ohjausprotokollaan. Tavoitteena oli myös tuoda esille digitaalisten himmennysmenetelmien tuomat hyödyt verrattuna tavallisimmin käytettyihin himmennysmenetelmiin.
Työssä tutkittiin vaihtoehtoisia DALI-pohjaisia himmennystekniikoita meriteollisuuden valaistuksen ohjaukseen, sillä tavanomaisimmin aiemmin käytetty valaistusohjaustekniikka on väistymässä markkinoilta digitaalisten korvaavien himmennystekniikoiden tieltä. Tutkimustyö toteutettiin haastatteluihin, kyselylomakkeilla kerättyyn tietoon sekä alan ammattilaisten kanssa käytyihin keskusteluihin pohjautuen. Aiheen luotettavuudesta tehty tutkimus on meriteollisuuden näkökulmasta ainut laatuaan. Tietoa aiheesta saatiin tutustumalla aiheen standardeihin ja säännöksiin, tiedustelemalla käyttäjäkokemuksia alan ammattilaisilta, vertailemalla protokollia ja tutkimalla DALI-protokollaa teknillistieteellisestä näkökulmasta.
Tutkimuksiin perustuen DALI:n todettiin olevan varteenotettava valaistuksen ohjausprotokolla, mutta paranneltu DALI2-protokolla on luotettavampi tiukemman valvontansa ja kehittyneemmän laiteyhteensopivuutensa vuoksi. Tutkimus mahdollisti useiden alalla toimivien asiantuntijoiden paremman tutustumisen yleisesti DALI-protokollaan. Tutkimuksen tuloksena ohjelmoitava DALI tulee toteutettavaksi rajatulle alueelle risteilyalukseen, joka luovutetaan asiakkaalle vuonna 2020.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [11660]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste