Varaosavaraston hallinnan tehostaminen autoalan merkkiliikkeessä
Lantta-Lehtola, Saara (2019)
Diplomityö
Lantta-Lehtola, Saara
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062622094
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062622094
Tiivistelmä
Tämän diplomityön kohdeyritys on autoalalla toimiva erästä automerkkiä edustava valtuutettu merkkiliike. Merkkiliikkeiden kokonaisliiketoiminnan kannalta niiden jälkimarkkinointitoimintojen liikevaihto ja kannattavuus ovat keskeisessä asemassa. Jälkimarkkinointipalvelujen korkea laatu ja varaosien hyvä saatavuus ovat puolestaan kriittisiä merkkiliikkeen asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä.
Työssä tutkittiin, miten varastonhallinnalla voidaan vaikuttaa merkkiliikkeen asiakastyytyväisyyteen ja mitä keinoja kirjallisuus ehdottaa varastonhallinnan tehostamiseksi. Työssä tarkasteltiin myös, mitä vaikutuksia lean-periaatteiden mukaan toimivalla toimitusketjulla on kohdeyrityksen varastonhallintaan. Kohdeyrityksen varastonhallinnan nykytilasta ja siihen vaikuttavista tekijöistä muodostettiin kokonaiskuva. Varastoitavat nimikkeet luokiteltiin ABC- ja XYZ-analyysien avulla, minkä pohjalta voitiin muodostaa uudet varastonohjausparametrit kohdeyrityksen varaosavaraston hallinnan tehostamiseksi.
Tavoitteena oli uusien varastonohjausparametrien avulla optimoida nimikkeiden varastotasot kustannustehokkaasti ja palvelutaso huomioiden. Ottamalla luodut varastonohjausparametrit käyttöön kohdeyrityksen varaosavaraston arvo laskisi noin neljä prosenttia samalla, kun vähintään yhden tarkastellun tuoteluokan osalta puutetilanteiden riski pienenisi ja varastoitavien nimikkeiden valikoima kasvaisi nykyisestä. The quality of after-sales service, such as high availability of spare parts, has a critical effect on customer satisfaction of franchised car dealerships. However, the profitability of after-sales activities is essential to their total business.
This master's thesis explores how the performance of spare parts inventory management could be improved in a franchised car dealership and how inventory management affects customer satisfaction. It also examines what kinds of effects a lean supply chain has on the case organization's inventory management. The case organization's spare parts inventory was reviewed from many perspectives. An ABC analysis was conducted for all stock items in order to classify the items based on their annual consumption values. In addition, the items were classified based on their demand times using XYZ analysis. Finally, new inventory control parameters aiming to optimize the items' stock levels were calculated.
If the new inventory control parameters were implemented the case organization's stock value would go down by approximately 4 percent. It would also reduce the risk of stockouts and would lead to a wider variety of products at least in one product category.
Työssä tutkittiin, miten varastonhallinnalla voidaan vaikuttaa merkkiliikkeen asiakastyytyväisyyteen ja mitä keinoja kirjallisuus ehdottaa varastonhallinnan tehostamiseksi. Työssä tarkasteltiin myös, mitä vaikutuksia lean-periaatteiden mukaan toimivalla toimitusketjulla on kohdeyrityksen varastonhallintaan. Kohdeyrityksen varastonhallinnan nykytilasta ja siihen vaikuttavista tekijöistä muodostettiin kokonaiskuva. Varastoitavat nimikkeet luokiteltiin ABC- ja XYZ-analyysien avulla, minkä pohjalta voitiin muodostaa uudet varastonohjausparametrit kohdeyrityksen varaosavaraston hallinnan tehostamiseksi.
Tavoitteena oli uusien varastonohjausparametrien avulla optimoida nimikkeiden varastotasot kustannustehokkaasti ja palvelutaso huomioiden. Ottamalla luodut varastonohjausparametrit käyttöön kohdeyrityksen varaosavaraston arvo laskisi noin neljä prosenttia samalla, kun vähintään yhden tarkastellun tuoteluokan osalta puutetilanteiden riski pienenisi ja varastoitavien nimikkeiden valikoima kasvaisi nykyisestä.
This master's thesis explores how the performance of spare parts inventory management could be improved in a franchised car dealership and how inventory management affects customer satisfaction. It also examines what kinds of effects a lean supply chain has on the case organization's inventory management. The case organization's spare parts inventory was reviewed from many perspectives. An ABC analysis was conducted for all stock items in order to classify the items based on their annual consumption values. In addition, the items were classified based on their demand times using XYZ analysis. Finally, new inventory control parameters aiming to optimize the items' stock levels were calculated.
If the new inventory control parameters were implemented the case organization's stock value would go down by approximately 4 percent. It would also reduce the risk of stockouts and would lead to a wider variety of products at least in one product category.