Suomalaisen pk-yrityksen kansainvälistyminen : Case cleantech-palvelu
Autio, Miranda (2019)
Kandidaatintutkielma
Autio, Miranda
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062722202
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062722202
Tiivistelmä
Tämän tutkielman aiheena on tutkia suomalaisen pk-yrityksen kansainvälistymistä. Tavoitteena on auttaa suomalaista cleantech-palveluja tarjoavaa yritystä kansainvälistymisen suunnittelussa ja löytää sille sopiva lähestymistapa Viron markkinoille. Aihe on tärkeä, sillä yrityksellä ei ole aikaisempaa kokemusta kansainvälistymisestä tai Viron markkina-alueesta. Pk-yrityksillä on myös usein rajalliset resurssit tuottaa markkinatutkimus kohdemaasta tai palkata erillisiä asiantuntijoita apuun. Sopivaa lähestymistapaa lähdettiin kartoittamaan tutkimalla pk-yritysten kansainvälistymiseen liittyvää kirjallisuutta, vertailemalla erilaisia vientimuotoja, tutkimalla Viron makroympäristöä ja kulttuuria sekä analysoimalla. Tutkielma muodostuu teoreettisesta ja empiirisestä osuudesta. Teoriaosuudessa selvitettiin kirjallisuudesta pk-yrityksen kansainvälistymisen motiiveja ja menestystekijöitä, minkälaisia vientimuotoja yrityksillä on valittavissa sekä mitkä ovat niiden hyödyt ja haitat sekä minkälaisia Viron makroympäristö ja kulttuuri ovat. Empiriaosuutta varten yrityksen toimitusjohtajaa haastateltiin, minkä pohjalta yrityksen palvelua, vahvuuksia ja heikkouksia sekä kohdemaan tarjoamia mahdollisuuksia ja uhkia analysoitiin käyttäen hyödyksi teoriaosuudesta kerättyä tietoa.
Tutkimuksessa selvisi, että Viron makroympäristö sekä kulttuuri vastaavat pääosin Suomea, eivätkä ne luo kansainvälistymiselle isoja esteitä. Merkittävin eroavuus kohdemaassa oli heikompi hintataso ja ostovoima, joiden vuoksi yrityksen tulee valmistautua alentamaan hintoja. Tutkimuksen perusteella voidaan myös sanoa Virosta löytyvän kysyntää palvelulle ja sopivimman vientimuodon olevan välitön vienti. The subject of this thesis is the internationalization of a Finnish SME. The goal was to help a Finnish company offering cleantech services in the planning of internationalizing its operations and find a suitable approach to exporting its services to the Estonian market. This subject is important because the company has no previous experience in internationalization or of the Estonian markets. As most SME’s, the company has limited resources to conduct a market research of the target market or hire an expert to help with internationalization. This thesis consists of a theoretical and an empirical part. In the theoretical part the literature was reviewed regarding the motives and success factors in the internationalization of SMEs, different exporting modes and their pros and cons were reviewed, and the Estonian macro environment and culture were examined. For the empirical part the CEO of the company was interviewed. Based on the interview the company’s service, its strengths and weaknesses and the opportunities and threats that the company faces in the Estonian markets were analyzed by using the information gathered in the theoretical part.
The results suggest that the Estonian macroenvironment and culture mostly match with the Finnish ones and do not create major obstacles for internationalization. The most important difference in Estonia was their lower price level and purchasing power, due to which the company must prepare to lower their prices. Based on this research it can be said that it is possible to find demand for the service in the Estonian markets and that the most suitable export mode is selling directly to Estonian customers without external middlemen.
Tutkimuksessa selvisi, että Viron makroympäristö sekä kulttuuri vastaavat pääosin Suomea, eivätkä ne luo kansainvälistymiselle isoja esteitä. Merkittävin eroavuus kohdemaassa oli heikompi hintataso ja ostovoima, joiden vuoksi yrityksen tulee valmistautua alentamaan hintoja. Tutkimuksen perusteella voidaan myös sanoa Virosta löytyvän kysyntää palvelulle ja sopivimman vientimuodon olevan välitön vienti.
The results suggest that the Estonian macroenvironment and culture mostly match with the Finnish ones and do not create major obstacles for internationalization. The most important difference in Estonia was their lower price level and purchasing power, due to which the company must prepare to lower their prices. Based on this research it can be said that it is possible to find demand for the service in the Estonian markets and that the most suitable export mode is selling directly to Estonian customers without external middlemen.