Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Suorituskykymittariston kehittäminen vähittäiskaupan alalla toimivalle pk-yritykselle : tapaustutkimus

Pakarinen, Marianne (2019)

Katso/Avaa
gradu_pakarinen_marianne.pdf (822.5Kb)
Lataukset: 


Pro gradu -tutkielma

Pakarinen, Marianne
2019

School of Business and Management, Kauppatieteet

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062722205

Tiivistelmä

Vähittäiskaupan alalla toimivat yritykset kohtaavat jatkuvasti markkinoiden epävarmuuteen ja nopeisiin muutoksiin liittyviä liiketoiminnallisia haasteita. Näihin haasteisiin on mahdollista vastata hyödyntämällä suorituskyvyn mittaamista toiminnan ja sen tulosten arvioimiseen ja kehittämiseen. Tässä tutkielmassa käsitellään suorituskyvyn mittaamista ja johtamista pk-yrityksen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli suunnitella suorituskykymittaristo vähittäiskaupan alalla toimivalle pk-yritykselle suorituskyvyn johtamisen tueksi.

Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa suorituskykymittariston suunnittelun tueksi selvitettiin kohdeyrityksen kriittiset menestystekijät sekä niihin pohjautuvat mittauskohteet. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kohdeyrityksen toimitusjohtajaa sekä henkilöstöä puolistrukturoitua haastattelumenetelmää hyödyntäen. Haastatteluaineiston perusteella kriittisiksi menestystekijöiksi määriteltiin asiakasarvon tuottaminen, asiakaslähtöiset toimintaprosessit, sitoutunut ja osaava henkilöstö sekä kannattava liiketoiminta, joiden pohjalta suorituskykymittariston suunnittelu toteutettiin. Tutkimuksen tuloksena esitellään kohdeyrityksen tarpeisiin soveltuva suorituskykymittaristo suorituskyvyn johtamisen tueksi.
 
Companies in retail sector are continuously facing business challenges that are involved with rapid changes and uncertainty of markets. It is possible to respond to these challenges by utilizing performance measurement to evaluate and develop performance and its results. This thesis discusses performance measurement and management from a SME perspective. The aim of this study was to design a PMS for a SME in the retail sector to support performance management.

The study was a qualitative case study in which the empirical material was collected by interviewing the CEO and eight employees of the target company to support the designing of the PMS. Based on the analysis of empirical material the critical success factors of the target company was defined as follows: customer value creation, profitable business, customer-oriented operating processes and professional personnel. As a result of the research, a PMS for the target company was created to support performance management.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [12260]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste