Joukkoliikenteen kehittäminen asiakaslähtöisesti harvaan asutuilla seuduilla : Case Imatra
Pekkanen, Päivi (2019)
Diplomityö
Pekkanen, Päivi
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019072223164
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019072223164
Tiivistelmä
Liikkuminen paikasta toiseen on välttämättömyys, joka päivittäin koskettaa meitä jokaista. Suomalainen tekee keskimäärin kolme matkaa päivässä: kouluun, työhön, asioimaan, harrastuksiin tai vapaa-aikaan liittyen. Tässä tutkielmassa tarkastellaan joukkoliikenteen kehittämismahdollisuuksia Imatran kaupungin näkökulmasta. Julkisten liikkumispalveluiden kehittäminen on välttämätöntä, jotta myös tulevaisuudessa voidaan turvata kansalaisten tasa-arvoiset mahdollisuudet liikkumiseen. Tässä työssä liikkumispalveluiden kehittämiseen etsitään keinoja tuottavuuden parantamisen ja asiakaslähtöisten palveluiden tuottamisen näkökulmasta. Työn tuloksena todettiin, että liikenteen järjestämistapa vaatii uudistamista niiltä osin kuin matkustajamäärät eivät ole riittäviä nykyisen kaltaiselle joukkoliikenteelle. Harvaan asutuille alueille tulee kehittää uudenlaisia kutsuohjautuvuuteen perustuvia liikennepalveluita korvaamaan nykyistä kannattamatonta liikennettä yhdessä liikennepalveluita tarjoavien yritysten ja asiakkaiden kanssa. Niiltä osin kun matkustajamäärät ovat riittäviä, liikkumispalveluita tulee tarjota perinteisen joukkoliikenteen keinoin. Asiakkaille voidaan tuottaa lisäarvoa dynaamisella ja kysyntäperusteisella hinnoittelulla sekä kahdensuuntaisella informaatiojärjestelemällä. Työn tulokset ovat laajennettavissa muiden pienten toimivaltaisten viranomaisen alueille tai niiden kanssa samankaltaisille ilman viranomaisstatusta oleville harvaan asutuille kaupungeille. Traveling from one place to another is a daily necessity for most of us. According to research, Finns, on average, make three regular trips per day: to school, to work, to the shops, or travelling related to hobbies or free time. This thesis examines the possibilities of developing public transport for Imatra City’s needs. Developing public transport is necessary to ensure that all citizens of Imatra, have the possibility to make their necessary trips now, and in the future. In this thesis work, methods of developing transport services are examined from the following points of view: improving efficiency and the development of consumer-based services. The results of the study revealed that the current form of public transport needs to be reformed in those parts of the system where the passenger numbers are low. For these parts, which cover sparsely populated areas, a new, request-based service, needs to be developed jointly by the service providers and passengers to replace the current unprofitable public transport service. For the parts that have a sufficient number of passengers, a traditional-type service should be provided. Customer (passenger) satisfaction can be improved by providing a dynamic and demand-based pricing and ‘two-way’ information system. The results of this research could be applied to other expansive municipalities and smaller municipalities requiring public transport.