Uuden asuinalueen elinkaaripäästöjen vähentämispotentiaali kaavoituksen keinoin
Pulkkinen, Lauri (2019)
Kandidaatintyö
Pulkkinen, Lauri
2019
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019072323181
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019072323181
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on tutkia suomalaisten kuntien keinoja, joiden avulla ne voivat vähentää uuden asuinalueen elinkaaren kasvihuonekaasupäästöjä jo sen kaavoitusvaiheessa. Työ on toteutettu kirjallisuuskatsauksena.
Asuinalueen merkittävimmät päästöt voidaan rajata rakentamiseen, toiminnan aikaiseen energiankäyttöön, sekä liikenteeseen. Kasvihuonekaasupäästölähteiden suhteet vaihtelevat rakennetuilla asuinalueilla runsaasti. Erot johtuvat pääosin rakennustavoista, paikoista ja alueen sijainnista palveluihin nähden. Nykyinen kaavoitusta koskeva lainsäädäntö antaa kunnille paljon mahdollisuuksia vaikuttaa rakennettavaan uuteen asuinalueeseen. Tutkimuksen perusteella kunnat pystyvätkin vaikuttamaan uuden asuinalueen elinkaaren aikaisiin kasvihuonekaasupäästöihin merkittävissä määrin. Tärkeimmät vaikuttamisen keinot keskusta alueen läheisyydessä perustuvat rakennusten elinkaaripäästöjen rajoittamiseen, sekä rakennusten ohjaamiseen vähäpäästöisen energian piiriin. Etäämmällä palveluista liikenteen päästö voi kasvaa muita päästöjä suuremmaksi ja sen huomioon ottaminen muuttuu merkittävämmäksi. Kaavoituksella liikkumista voidaan vähentää lisäämällä ihmisten tarvitsemia palveluita asuinalueen läheisyyteen, ja liikenteen aiheuttamia päästöjä voidaan vähentää lisäämällä julkista liikennettä ja mahdollistamalla liikkumisen vähäpäästöisillä liikennevälineillä.
Asuinalueen merkittävimmät päästöt voidaan rajata rakentamiseen, toiminnan aikaiseen energiankäyttöön, sekä liikenteeseen. Kasvihuonekaasupäästölähteiden suhteet vaihtelevat rakennetuilla asuinalueilla runsaasti. Erot johtuvat pääosin rakennustavoista, paikoista ja alueen sijainnista palveluihin nähden. Nykyinen kaavoitusta koskeva lainsäädäntö antaa kunnille paljon mahdollisuuksia vaikuttaa rakennettavaan uuteen asuinalueeseen. Tutkimuksen perusteella kunnat pystyvätkin vaikuttamaan uuden asuinalueen elinkaaren aikaisiin kasvihuonekaasupäästöihin merkittävissä määrin. Tärkeimmät vaikuttamisen keinot keskusta alueen läheisyydessä perustuvat rakennusten elinkaaripäästöjen rajoittamiseen, sekä rakennusten ohjaamiseen vähäpäästöisen energian piiriin. Etäämmällä palveluista liikenteen päästö voi kasvaa muita päästöjä suuremmaksi ja sen huomioon ottaminen muuttuu merkittävämmäksi. Kaavoituksella liikkumista voidaan vähentää lisäämällä ihmisten tarvitsemia palveluita asuinalueen läheisyyteen, ja liikenteen aiheuttamia päästöjä voidaan vähentää lisäämällä julkista liikennettä ja mahdollistamalla liikkumisen vähäpäästöisillä liikennevälineillä.