Varastopalvelun saapuvan liikenteen prosessien kehittäminen ajanvarausjärjestelmällä
Mäkeläinen, Mikko (2019)
Diplomityö
Mäkeläinen, Mikko
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019080223409
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019080223409
Tiivistelmä
Tämä diplomityö on tehty Suomessa toimivalle logistiikkayrityksen varastopalvelun liiketoimelle. Työn tavoitteena oli yrityksen saapuvan liikenteen prosessien kuvaaminen, prosessien kehittämisehdotukset ja saapuvaan liikenteeseen sopivien ajanvarausjärjestelmien tutkiminen.
Työssä käsitellään ensin prosesseihin liittyvää teoriaa. Tämän jälkeen selvitetään yrityksen saapuvan liikenteen prosesseja yrityksen liiketoimintayksiköissä tehtyjen haastattelujen perusteella. Nykytilan selvityksen jälkeen analysoidaan nykytilan tuloksia. Lopuksi työssä käsitellään saapuvan liikenteen lähetysten purkuaikoihin sopia ajanvarausjärjestelmiä. Järjestelmistä käsitellään niiden hyötyjä, käyttötarkoituksia, yrityksen asettamia kriteerejä ja esitetään kolme järjestelmää.
Työn tuloksena on esitetty yrityksen saapuvan liikenteen prosessit, kuvattu ne työvirtakuvaajilla ja kehitetty ideaaleja prosesseja. Prosesseista tutkitaan tarkemmin niihin liittyviä lähetysten määriä ja ryhmitellään prosessit yrityksen etukäteen saaman tiedon perusteella. Lopuksi työssä esitellään kolme ajanvarausjärjestelmää niistä pidettyjen esittelyjen perusteella ja pisteytetään ne yrityksen käyttötarpeiden mukaan. This Master’s Thesis has been done for a Finnish logistics company’s warehousing service. The main objectives of this work have been presenting the processes for inbound shipments, improvement suggestions for the processes and investigating suitable appointment systems for the inbound logistics.
In this work firstly we cover theory of processes. After this we investigate the processes of inbound logistics with the help of interviews made in the company’s different business units. After the investigation of the current state of process, we analyze some of the investigation’s results. In the end we cover suitable appointment systems for the inbound logistics. We cover the different benefits, areas of use, criteria of the company and go through three different systems.
As the result of this work we introduce different inbound logistics processes, present them as workflow models and showcase ideal processes. As a part of a more thorough investigation we look at the amount of shipments from the main clients and group the shipments according to the information the carriers send. In the end we introduce three appointment systems and score them according to the company’s needs.
Työssä käsitellään ensin prosesseihin liittyvää teoriaa. Tämän jälkeen selvitetään yrityksen saapuvan liikenteen prosesseja yrityksen liiketoimintayksiköissä tehtyjen haastattelujen perusteella. Nykytilan selvityksen jälkeen analysoidaan nykytilan tuloksia. Lopuksi työssä käsitellään saapuvan liikenteen lähetysten purkuaikoihin sopia ajanvarausjärjestelmiä. Järjestelmistä käsitellään niiden hyötyjä, käyttötarkoituksia, yrityksen asettamia kriteerejä ja esitetään kolme järjestelmää.
Työn tuloksena on esitetty yrityksen saapuvan liikenteen prosessit, kuvattu ne työvirtakuvaajilla ja kehitetty ideaaleja prosesseja. Prosesseista tutkitaan tarkemmin niihin liittyviä lähetysten määriä ja ryhmitellään prosessit yrityksen etukäteen saaman tiedon perusteella. Lopuksi työssä esitellään kolme ajanvarausjärjestelmää niistä pidettyjen esittelyjen perusteella ja pisteytetään ne yrityksen käyttötarpeiden mukaan.
In this work firstly we cover theory of processes. After this we investigate the processes of inbound logistics with the help of interviews made in the company’s different business units. After the investigation of the current state of process, we analyze some of the investigation’s results. In the end we cover suitable appointment systems for the inbound logistics. We cover the different benefits, areas of use, criteria of the company and go through three different systems.
As the result of this work we introduce different inbound logistics processes, present them as workflow models and showcase ideal processes. As a part of a more thorough investigation we look at the amount of shipments from the main clients and group the shipments according to the information the carriers send. In the end we introduce three appointment systems and score them according to the company’s needs.