Väylähankkeen rakennusvaiheessa käytettävien työkoneiden päästöjen vähentäminen ja sen kustannusvaikutus
Kotro, Jenna (2019)
Diplomityö
Kotro, Jenna
2019
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019080723603
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019080723603
Tiivistelmä
Tämä diplomityö tehtiin Väyläviraston toimeksiantona, ja siinä tutkittiin väylähankkeen rakennusvaiheessa käytettäviin työkoneisiin soveltuvia teknisiä päästövähennysratkaisuja sekä niiden kustannusvaikutuksia tilaajaorganisaatiolle. Työn tavoitteena oli selvittää, millaisia vaihtoehtoja dieselmoottoreiden ilmaan aiheuttamien päästöjen vähentämiseksi on olemassa ja miten ne soveltuvat väylähankkeen rakennusvaiheessa käytettäviin työkoneisiin. Tavoitteena oli myös luoda ehdotelma siitä, millaisissa tilanteissa päästövähennysten edellyttäminen olisi kustannuksiin nähden hyödyllistä ja miten tilaajan kannattaisi hyödyntää eri ohjauskeinoja päästövähennysten aikaansaamiseksi. Empiriaosan tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoituja urakoitsijahaastatteluja sekä laskelmia päästö- ja kustannusvaikutuksista kahdessa Väyläviraston case-hankkeessa: E18 Hamina−Vaalimaa ja E18 HaVa Virojoen katujen peruskorjaus.
Lähipäästöjen osalta työssä tutkituista vaihtoehdoista potentiaalisimmaksi päästövähennyskeinoksi osoittautui uusien työkoneiden käyttö ja hiilidioksidipäästöjen osalta uusiutuvan dieselin käyttö. Molempien case-hankkeiden tulokset yhdistämällä uusien työkoneiden käytön osuudeksi kokonaiskustannuksista saatiin 0,7-7,8 prosenttia ja uusiutuvan dieselin 0,4-3,9 prosenttia. Uusiutuvan dieselin käyttö on kustannuksiltaan edullisempi vaihtoehto pääasiassa siksi, että sen käyttöönotto ei vaadi muutoksia jo olemassa olevaan työkonekalustoon. Sopivimpien päästövähennystekniikoiden ja tilaajan ohjauskeinojen määrittäminen ei ole yksiselitteistä, vaan kannattavuus riippuu aina yksittäisen hankkeen ominaisuuksista ja olosuhteista. This master’s thesis was assigned by the Finnish Transport Infrastructure Agency and it was conducted to study emission reduction technologies applicable to road construction machinery and their cost effects to a buying organization. The aim of the study was to find different options to reduce air emissions from diesel engines and to study their suitability for road construction machinery. Another purpose was to make a suggestion for the buying organization to define whether requiring emission reductions is beneficial compared to the costs and to find the best ways to accomplish the reductions. The research methods used in the empirical part of the study were semi-structured interviews and calculations regarding emission and cost effects of different technologies in two case projects: E18 Hamina−Vaalimaa ja E18 HaVa Virojoen katujen peruskorjaus (renovation of the streets in Virojoki).
To reduce the restricted pollutants, the most potential technology turned out to be the use of new machinery and to reduce carbon dioxide emissions the most efficient technology was the use of renewable diesel (HVO). When combining the results from both case projects, with new machinery the estimated cost share of total project costs was 0,7-7,8 per cents and with renewable diesel 0,4-3,9 per cents. The use of renewable diesel is more inexpensive mostly due that the existing machinery can be used as it is. Defining the best emission reduction solutions depends a lot on the specific properties and circumstances of an individual project, so there are no unambiguous solutions and the decisions should always be made project-specifically.
Lähipäästöjen osalta työssä tutkituista vaihtoehdoista potentiaalisimmaksi päästövähennyskeinoksi osoittautui uusien työkoneiden käyttö ja hiilidioksidipäästöjen osalta uusiutuvan dieselin käyttö. Molempien case-hankkeiden tulokset yhdistämällä uusien työkoneiden käytön osuudeksi kokonaiskustannuksista saatiin 0,7-7,8 prosenttia ja uusiutuvan dieselin 0,4-3,9 prosenttia. Uusiutuvan dieselin käyttö on kustannuksiltaan edullisempi vaihtoehto pääasiassa siksi, että sen käyttöönotto ei vaadi muutoksia jo olemassa olevaan työkonekalustoon. Sopivimpien päästövähennystekniikoiden ja tilaajan ohjauskeinojen määrittäminen ei ole yksiselitteistä, vaan kannattavuus riippuu aina yksittäisen hankkeen ominaisuuksista ja olosuhteista.
To reduce the restricted pollutants, the most potential technology turned out to be the use of new machinery and to reduce carbon dioxide emissions the most efficient technology was the use of renewable diesel (HVO). When combining the results from both case projects, with new machinery the estimated cost share of total project costs was 0,7-7,8 per cents and with renewable diesel 0,4-3,9 per cents. The use of renewable diesel is more inexpensive mostly due that the existing machinery can be used as it is. Defining the best emission reduction solutions depends a lot on the specific properties and circumstances of an individual project, so there are no unambiguous solutions and the decisions should always be made project-specifically.