Tietojohtaminen Maasotakoulussa : nykytila ja kehittämismahdollisuudet
Korvala, Petteri (2019)
Pro gradu -tutkielma
Korvala, Petteri
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019082725701
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019082725701
Tiivistelmä
Yhä tietokeskeisemmäksi ja verkottuneemmaksi muuttuvassa yhteiskunnassamme on tietojohtamisesta kehittynyt menetelmä, jolla tuetaan liiketoiminnan toteutusta, kasvua ja kilpailukykyä. Tiedosta ja siihen pohjautuvasta osaamisesta on tullut yksi tärkeimmistä strategisista resursseista yrityksille ja niiden kilpailuedun perusta.
Tässä työssä tarkastellaan Maasotakoulun tietojohtamisen nykytilaa ja kehittämismahdollisuuksia. Tutkimuskontekstia arvioidaan liiketoimintaprosessikeskeisesti GPO-WM® -menetelmän avulla tiedon, tietoprosessien ja tietojohtamisen käytäntöjen näkökulmista.
Tutkimuksen tuloksena Maasotakoululle suositellaan kehittämistoimenpiteitä, joilla tavoitellaan toiminnan tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden lisääntymistä, ymmärryksen muodostumista toiminnan kannalta välttämättömästä tiedosta ja sen arvosta, tiedon tehokasta hyödyntämistä toiminnassa ja sen johtamisessa sekä tietokeskeisen toimintavan vakiintumista jokapäiväiseksi käytännöksi. In our increasingly knowledge-based and networked society the knowledge management supports business implementation, growth, and competitiveness. Knowledge and its underlying expertise have become one of the most important strategic resources for businesses and the basis for their competitive advantage.
This research examines the current state and opportunities for development of knowledge management in the Army Academy. The research context is assessed by applying the GPO-WM® method from the point of view of knowledge, knowledge processes and knowledge management practices.
As a result of the study, the Army Academy is recommended to develop measures aimed at increasing the effectiveness and efficiency of operations, understanding the value of knowledge and its value for action, effective use of knowledge in operations and its management, and the consolidation of a data centered approach to everyday practice.
Tässä työssä tarkastellaan Maasotakoulun tietojohtamisen nykytilaa ja kehittämismahdollisuuksia. Tutkimuskontekstia arvioidaan liiketoimintaprosessikeskeisesti GPO-WM® -menetelmän avulla tiedon, tietoprosessien ja tietojohtamisen käytäntöjen näkökulmista.
Tutkimuksen tuloksena Maasotakoululle suositellaan kehittämistoimenpiteitä, joilla tavoitellaan toiminnan tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden lisääntymistä, ymmärryksen muodostumista toiminnan kannalta välttämättömästä tiedosta ja sen arvosta, tiedon tehokasta hyödyntämistä toiminnassa ja sen johtamisessa sekä tietokeskeisen toimintavan vakiintumista jokapäiväiseksi käytännöksi.
This research examines the current state and opportunities for development of knowledge management in the Army Academy. The research context is assessed by applying the GPO-WM® method from the point of view of knowledge, knowledge processes and knowledge management practices.
As a result of the study, the Army Academy is recommended to develop measures aimed at increasing the effectiveness and efficiency of operations, understanding the value of knowledge and its value for action, effective use of knowledge in operations and its management, and the consolidation of a data centered approach to everyday practice.