Digitalisoituva työelämä : vaikutukset osaamisen johtamiseen ja kehittämiseen
Heikinheimo, Taru (2019)
Pro gradu -tutkielma
Heikinheimo, Taru
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019082725711
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019082725711
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu -tutkielmassa tarkastelen digitalisoituvan työelämän vaikutuksia osaamisen johtamiseen ja kehittämiseen. Rutiininomaisten, samanlaisina toistuvien työtehtävien digitalisoituessa työntekijöiden muuttuvat osaamistarpeet tulee huomioida esimiestyössä sekä nykyisten työntekijöiden kohdalla, että mahdollisten rekrytointitarpeiden yhteydessä.
Teoriaosassa esitellään osaamiseen liittyvää käsitteistöä, osaamisen johtamisen ja kehittämisen elementtejä ja digitalisoituvan työelämän taustoja.
Tutkimuksen empiirinen osuus on toteutettu kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Haastatteluihin valittiin yhteensä viisi kohdeorganisaation esimiestä ja päällikköä, joita haastateltiin kutakin yksittäin.
Tutkimus osoittaa, että työn digitalisoitumisen tunnistetaan muokkaavan työnkuvia tulevaisuudessa ja johtavan työn vaativuuden kasvamiseen sekä sitä myötä myös työelämän osaamisvaatimusten kasvamiseen. Muuttuviin osaamistarpeisiin on liike-elämässä vastattava uudenlaisilla osaamisstrategioilla ja osaamisen johtamista on mukautettava uudenlaisen työelämän vaatimusten mukaiseksi, jotta työhyvinvointi ja työn mielekkyys muutosten myötä ja niiden jälkeen voidaan säilyttää. In this Master's thesis I look at the effects of digitalisation of working life on competence management and development. As routine, repetitive tasks are being digitized, the changing skills needs of employees need to be taken into account in supervisory work, both for current employees and potential recruiting needs.
The theory section introduces the concepts of knowledge, the elements of knowledge management and development, and the backgrounds of the digitalisation of working life.
The empirical part of the study has been implemented as a qualitative case study. Thematic interviews were used as the research method. A total of five supervisors and managers of the target organization were selected for interviews, each interviewed individually.
Research shows that the digitalisation of work is recognized as shaping future job profiles and leading to increased job demand and, consequently, increased skills requirements in the workplace. In the business world, changing skills needs need to be addressed through new skills strategies and skills management needs to be adapted to the demands of a new kind of working life in order to maintain well-being and the meaningfulness of work through and after change.
Teoriaosassa esitellään osaamiseen liittyvää käsitteistöä, osaamisen johtamisen ja kehittämisen elementtejä ja digitalisoituvan työelämän taustoja.
Tutkimuksen empiirinen osuus on toteutettu kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Haastatteluihin valittiin yhteensä viisi kohdeorganisaation esimiestä ja päällikköä, joita haastateltiin kutakin yksittäin.
Tutkimus osoittaa, että työn digitalisoitumisen tunnistetaan muokkaavan työnkuvia tulevaisuudessa ja johtavan työn vaativuuden kasvamiseen sekä sitä myötä myös työelämän osaamisvaatimusten kasvamiseen. Muuttuviin osaamistarpeisiin on liike-elämässä vastattava uudenlaisilla osaamisstrategioilla ja osaamisen johtamista on mukautettava uudenlaisen työelämän vaatimusten mukaiseksi, jotta työhyvinvointi ja työn mielekkyys muutosten myötä ja niiden jälkeen voidaan säilyttää.
The theory section introduces the concepts of knowledge, the elements of knowledge management and development, and the backgrounds of the digitalisation of working life.
The empirical part of the study has been implemented as a qualitative case study. Thematic interviews were used as the research method. A total of five supervisors and managers of the target organization were selected for interviews, each interviewed individually.
Research shows that the digitalisation of work is recognized as shaping future job profiles and leading to increased job demand and, consequently, increased skills requirements in the workplace. In the business world, changing skills needs need to be addressed through new skills strategies and skills management needs to be adapted to the demands of a new kind of working life in order to maintain well-being and the meaningfulness of work through and after change.