Rakennusalan pk-yritysten kansainvälistyminen Yhdysvaltoihin
Ruusunen, Emilia (2019)
Kandidaatintutkielma
Ruusunen, Emilia
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090226323
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090226323
Tiivistelmä
The meaning of this research is to find out what kind of problems Finnish construction SME companies faces when starting an international business in the United States of America. The research will create a comprehensive picture about internationalization of SME companies. The research deals with things such internationalization strategy, market entry and market research. Theory of this research is based on the previous literature and articles made of this subject. The idea of the study is to figure out the best strategy for internationalization to the case company by comparing the case company to other quite similar Finnish SME companies.
Case company in this study is Finnish Concria Oy, which has worked in the field for few years and is now looking for a way to internationalize heavily. Finnish SME enterprises usually don’t have too much resources for internationalization, so it is usually easiest way to start a business in Sweden or in other Nordic countries because of the close location. The result of this research showed that many Finnish companies thinks that the US market is too far away, contains too much competition and is very difficult to enter in. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitkä ovat suomalaisten rakennusalalla toimivien pk-yritysten haasteita kansainvälistymisessä. Tutkielma antaa pk-yritysten kansainvälistymisestä kokonaisvaltaisen kuvan. Työssä tutkitaan kansainvälistymisstrategioita, markkinoillemenostrategioita sekä markkinatutkimuksen merkitystä kansainvälistymisessä. Teoriaosuus pohjautuu aihetta käsittelevään kirjallisuuteen ja artikkeleihin. Tutkimuksessa selvitetään case-yritykselle potentiaalisin strategia kansainvälistymiseen Yhdysvaltoihin, verraten case-yritystä muihin suomalaisiin pk-yrityksiin.
Työn case-yrityksenä on suomalainen Concria Oy, joka on toiminut muutaman vuoden alallaan, ja tavoittelee nyt voimakasta kasvua Suomen rajojen ulkopuolella. Kansainvälistyminen rajalliset resurssit omaavalla pk-yrityksellä alkaa usein lähimmistä maista, kuten Ruotsista ja muista pohjoismaista. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että moni suomalainen pk-yritys näkee Yhdysvaltojen markkinat turhan kaukaisena, kilpailtuna tai haastavana lähestyä näin kaukaa.
Case company in this study is Finnish Concria Oy, which has worked in the field for few years and is now looking for a way to internationalize heavily. Finnish SME enterprises usually don’t have too much resources for internationalization, so it is usually easiest way to start a business in Sweden or in other Nordic countries because of the close location. The result of this research showed that many Finnish companies thinks that the US market is too far away, contains too much competition and is very difficult to enter in.
Työn case-yrityksenä on suomalainen Concria Oy, joka on toiminut muutaman vuoden alallaan, ja tavoittelee nyt voimakasta kasvua Suomen rajojen ulkopuolella. Kansainvälistyminen rajalliset resurssit omaavalla pk-yrityksellä alkaa usein lähimmistä maista, kuten Ruotsista ja muista pohjoismaista. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että moni suomalainen pk-yritys näkee Yhdysvaltojen markkinat turhan kaukaisena, kilpailtuna tai haastavana lähestyä näin kaukaa.