Yrityksen hybridisen markkinointiviestintänstrategian kohdistaminen asiakkaille
Frisk, Matilda (2019)
Kandidaatintutkielma
Frisk, Matilda
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090326511
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090326511
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoitus on tutkia yritysten markkinointiviestinnän toimenpiteitä tänä päivänä. Tavoitteena on tutkia sosiaalisen median kanavien ja messujen käyttöä yrityksen näkökulmasta. Tutkimusongelmana työssä on ”Kuinka hybridisen markkinointiviestintästrategian voi kohdistaa?”. Tähän kysymykseen pyritään vastata kolmella alatutkimuskysymyksellä. Työ toteutetaan laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerätään tieteellisistä lähteistä ja teemahaastatteluilla. Tutkielma koostuu teoreettisesta ja empiirisestä osasta. Työn teoria pohjautuu tieteellisiin artikkeleihin ja aiempiin tutkimuksiin aiheesta. Empiirinen osuus pohjautuu viiden eri yrityksen edustajien haastatteluihin.
Tuloksista havaittiin, että kuluttajien kasvava yhteisöpalveluiden käyttö lisää myös yritysten painetta kohdistaa ja muuttaa markkinointitoimenpiteitään kanaviin, joka tavoittaa heidät ja tästä syystä perinteisten markkinoinnin viestintätoimenpiteiden käyttö vähenee. Yritys tavoittaakin parhaiten kohderyhmänsä luomalla kontaktia heihin sekä suoraan että virtuaalisesti, sosiaalisen median kanavissa. Messuilla voidaan luoda vuorovaikutusta kasvokkain asiakkaiden kanssa ja lisätä yrityksen tunnettavuutta. Etsimällä eniten kohderyhmää tavoittavat kanavat ja luomalla kanaville kohderyhmäänsä tavoittavaa ja kiinnostavaa sisältöä, yrityksellä on potentiaalia saavuttaa tavoitteensa. Sekä sosiaalisten yhteisöjen ja messuilla toimimisen avulla yritys voi tavoittaa kohderyhmäänsä sekä kasvokkain että virtuaalisesti. Näillä yrityksen mahdollisuus kasvattaa ja vahvistaa asiakassuhteitaan ja kasvattaa myyntiään. This bachelor thesis examines companies marketing communication operations today. The aim is to examine using social media channels and fair trades from the company perspective. The main research question is “How is possible to target a hybrid marketing communication strategy?”. To answer this question, there are three segundary questions. This research is a qualitative research and data is collected from scientific articles and thematic interviews. This research consists of theoretical and empirical parts. The theoretical part is based on scientifical articles and previous researches about the topic. The empirical part of the research is based on workers from five different companies’ interviews.
The results showed that consumers use social communities increasingly. That adds more pressures for companies to change and target their marketing strategies to channels that reach potential customers. This is a reason, why traditional communication tools in marketing are decreasing. A company will reach their target groups by creating contacts via both directly and indirectly. With trade fairs, a company is able to create interaction face-to-face with customers and thus increase recognizability. A company has its best potential to reach its goals by creating content to right channels that interest customers. With trade fairs and social media channels, a company has its best chances to increase ja strengthen relationships with customer and finally effects on their sales.
Tuloksista havaittiin, että kuluttajien kasvava yhteisöpalveluiden käyttö lisää myös yritysten painetta kohdistaa ja muuttaa markkinointitoimenpiteitään kanaviin, joka tavoittaa heidät ja tästä syystä perinteisten markkinoinnin viestintätoimenpiteiden käyttö vähenee. Yritys tavoittaakin parhaiten kohderyhmänsä luomalla kontaktia heihin sekä suoraan että virtuaalisesti, sosiaalisen median kanavissa. Messuilla voidaan luoda vuorovaikutusta kasvokkain asiakkaiden kanssa ja lisätä yrityksen tunnettavuutta. Etsimällä eniten kohderyhmää tavoittavat kanavat ja luomalla kanaville kohderyhmäänsä tavoittavaa ja kiinnostavaa sisältöä, yrityksellä on potentiaalia saavuttaa tavoitteensa. Sekä sosiaalisten yhteisöjen ja messuilla toimimisen avulla yritys voi tavoittaa kohderyhmäänsä sekä kasvokkain että virtuaalisesti. Näillä yrityksen mahdollisuus kasvattaa ja vahvistaa asiakassuhteitaan ja kasvattaa myyntiään.
The results showed that consumers use social communities increasingly. That adds more pressures for companies to change and target their marketing strategies to channels that reach potential customers. This is a reason, why traditional communication tools in marketing are decreasing. A company will reach their target groups by creating contacts via both directly and indirectly. With trade fairs, a company is able to create interaction face-to-face with customers and thus increase recognizability. A company has its best potential to reach its goals by creating content to right channels that interest customers. With trade fairs and social media channels, a company has its best chances to increase ja strengthen relationships with customer and finally effects on their sales.