Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Virtuaalilasit ja arkkitehtuurin visualisointi

Lavikka, Ville (2019)

Katso/Avaa
kandidaatintyo_lavikka_ville.pdf (744.7Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Lavikka, Ville
2019

School of Engineering Science, Tietotekniikka

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090326518

Tiivistelmä

Tässä tutkielmassa tarkastellaan mitä ohjelmistoja, laitteistoja ja toimenpiteitä tarvitaan, jotta virtuaalilaseja voi hyödyntää arkkitehtuurin visualisoinnin välineenä. Käytetty laitteisto on Oculus Rift Development Kit 1. Virtuaalilasien hyödyntämiseksi tarvitaan 3D-grafiikkaa renderöivä ympäristö, jollaisena voi käyttää esimerkiksi pelimoottoria. Käyttöjärjestelmätason laitteistoajureita ei tarvita, koska lasit koostuvat näytöstä ja usb-syöttölaitteesta, joille tuki on kaikkien työasemakäyttöjärjestelmien perusonaisuus. Näin ollen tuen lisääminen on mahdollista mihin tahansa 3D-grafiikkaa renderöivään ohjelmistoon. Arkkitehtuurien visualisointikäytön näkökulmasta kynnyskysymys on kohteen 3D-mallin tuominen renderöivään ohjelmistoon, joka usein epäonnistuu, koska ohjemistossa ei ole riittävän tasokasta tukea sille formaatille, jossa kohde on tallennettu.
 
This study investigates what kind of hardware, software and workflow is needed to enable the use of a head mounted display in architechture visualization. The hardware used is Oculus Rift Development Kit 1. In order to utilize a head mounted display a 3D graphics rendering environment, such as a game engine is needed. Hardware specific operating system level drivers are not needed, because head mounted display consists of a screen and usb-input device and support for both of these is a default feature of all workstation operating systems. Therefore support for head mounted display is possible to add to any 3D graphics rendering environment. Key hurdle for the use of the hardware for the purposes of architechture visualization is importing of the visualized object into the rendering environment, which often fails because of inadequate support for importing the specific format the object is stored in.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [6271]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste