Markkinointisuunnitelma NäköVisio Oy:lle
Korhonen, Joose (2019)
Kandidaatintutkielma
Korhonen, Joose
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090326561
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090326561
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma Näkövisio Oy:lle. Suunnitelman kannalta keskeistä oli etenkin yrityksen sen hetkisen tilanteen kartoittaminen, vahvuuksien ja mahdollisuuksien tunnistaminen, ja sitä kautta kilpailumahdollisuuksien löytäminen jo ennestään kilpaillulla alalla. Työ koostuu teoriaosuudesta, sekä sen käsittelemiä tietoja soveltavasta empiriaosuudesta.
Teoriaosuus muodostaa viitekehyksen empiriaosuudelle, ja se on luotu soveltamalla perinteistä markkinointisuunnitelman mallia enemmän kohdeyrityksen tarpeisiin soveltuvaksi. Osuus koostuu empiriaosuudessa hyödynnettävistä teorioista sekä käsitteistä, esimerkiksi siis yrityksen lähtökohta-analyyseistä, SWOT-analyysistä, markkinointistrategiasta, kohderyhmien muodostamisesta sekä yrityksen kilpailukeinoista.
Empiriaosuus taas koostuu teoriaosassa käsitellyistä, Näkövision toimintaan liittyvistä analyyseistä, ja muodostaa näiden pohjalta markkinointisuunnitelman yrityksen rajausten mukaisesti. Empiriaosuuden tulokset osoittivat, että Näkövisiolla on sen vahvuuksien sekä uniikin ”hyvinvointi -konseptin” myötä potentiaalia menestyä kohdemarkkinoillaan kilpailusta huolimatta, sillä edellä mainittujen tekijöiden ansiosta sen on mahdollista erottua kilpailijoistaan positiivisesti, ja luoda itselleen oma asiakaskanta optisen alan markkinoilla. The purpose of this study was to create a marketing plan for Näkövisio oy. The plan focused on identifying the company’s current situation, its strengths and opportunities, and thereby finding competitive opportunities in an already competitive industry. The thesis consists of a theoretical part and an empirical part.
The theory section provides a framework for the empirical section, and is formed by applying a traditional marketing plan model more closely to the needs of the target company. The section consists of theories and concepts used in the empirical section, such as the company’s starting point analysis, SWOT analysis, marketing strategy, formation of target groups and the means of competition for the target company.
The empirical part consists of the analyzes, which are introduced in the theory section, and based on these analyzes, forms a marketing plan for the target company, focusing on the company’s defined perspective. The results of this section showed that Näkövisio, with its strengths and the unique ”wellbeing” concept, has the potential to succeed in its target market despite the competition, because the aforementioned factors make it possible for the company to stand out positively from its competitors and create its own customer base in the optical market.
Teoriaosuus muodostaa viitekehyksen empiriaosuudelle, ja se on luotu soveltamalla perinteistä markkinointisuunnitelman mallia enemmän kohdeyrityksen tarpeisiin soveltuvaksi. Osuus koostuu empiriaosuudessa hyödynnettävistä teorioista sekä käsitteistä, esimerkiksi siis yrityksen lähtökohta-analyyseistä, SWOT-analyysistä, markkinointistrategiasta, kohderyhmien muodostamisesta sekä yrityksen kilpailukeinoista.
Empiriaosuus taas koostuu teoriaosassa käsitellyistä, Näkövision toimintaan liittyvistä analyyseistä, ja muodostaa näiden pohjalta markkinointisuunnitelman yrityksen rajausten mukaisesti. Empiriaosuuden tulokset osoittivat, että Näkövisiolla on sen vahvuuksien sekä uniikin ”hyvinvointi -konseptin” myötä potentiaalia menestyä kohdemarkkinoillaan kilpailusta huolimatta, sillä edellä mainittujen tekijöiden ansiosta sen on mahdollista erottua kilpailijoistaan positiivisesti, ja luoda itselleen oma asiakaskanta optisen alan markkinoilla.
The theory section provides a framework for the empirical section, and is formed by applying a traditional marketing plan model more closely to the needs of the target company. The section consists of theories and concepts used in the empirical section, such as the company’s starting point analysis, SWOT analysis, marketing strategy, formation of target groups and the means of competition for the target company.
The empirical part consists of the analyzes, which are introduced in the theory section, and based on these analyzes, forms a marketing plan for the target company, focusing on the company’s defined perspective. The results of this section showed that Näkövisio, with its strengths and the unique ”wellbeing” concept, has the potential to succeed in its target market despite the competition, because the aforementioned factors make it possible for the company to stand out positively from its competitors and create its own customer base in the optical market.