Measuring supplier development in terms of supplier product quality improvements
Hänninen, Annamaria (2019)
Pro gradu -tutkielma
Hänninen, Annamaria
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090326563
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090326563
Tiivistelmä
It is studied that emphasizing on supplier development (SD) programs has effect on improving the supplier quality performance. SD involves direct transaction-specific activities and infrastructure factors. SD is considered as a joint-work, which will lead to a beneficial situation for both the seller and the buyer. In case the supplier performance is not preventatively controlled, there can occur unnecessary failure costs, the costs of poor quality (COPQ). SD programs are proactive actions for preventing the COPQ and decreasing the overall quality costs. The key success factors for SD programs are management support, staff engagement, training and trust. Metrics and indicators for monitoring the process are considered as key success factors, and the literature recognizes the research gap due to not having enough process models for measuring and controlling the process.
The empirical research in this work is conducted as a qualitative single-case study through half-structured interviews and observation. The research results support that improving supplier product performance through SD activities need a systematic approach, clear processes, company-wide practices, and solid documentation with measurable indicators suitable for all organization levels, not only for satisfying the external quality requirements. This study presents a process model for manufacturing companies to monitor and control the supplier product performance. The key success factors are separating the SD from the supplier failures, management commitment and the process implementation work within the organization. Ostajayritysten panostukset toimittajan kehittämisohjelmiin vaikuttavat toimittajan tuotelaadun ja suorituskyvyn paranemiseen. Toimittajan kehittäminen sisältää suoria, toimittajaan tai toimintaympäristöön kohdistuvia toimia. Toimittajan kehittämisohjelmat ovat yhteistyötä, mikä johtaa molempia osapuolia hyödyttävään tilanteeseen. Jos toimittajan tuotelaatua ei valvota ennaltaehkäisevästi, yritykselle voi aiheutua tarpeettomia huonon laadun virhekustannuksia. Toimittajan kehittämisohjelmat ovat ennakoivia toimia virhekustannusten estämiseksi ja yleisten laatukustannusten alentamiseksi. Toimittajan kehittämisohjelmien tärkeimmät menestystekijät ovat johdon tuki, henkilöstön sitoutuminen, koulutus ja luottamus. Mittareita ja indikaattoreita prosessin seuraamiseksi pidetään tärkeinä. Kirjallisuus tunnistaa prosessin mittaamiseen ja ohjaamiseen liittyvien prosessimallien tutkimuksen puuttumisen.
Tämän työn empiirinen tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka on toteutettu havainnoinnin ja puolistrukturoiduin haastatteluin. Tutkimustulokset tukevat sitä, että toimittajien tuotteiden laadun ja toimittajan suorituskyvyn parantaminen toimittajan kehittämisohjelmien avulla vaatii systemaattista lähestymistapaa, selkeitä prosesseja, yhteisiä toimintatapoja, selkeää dokumentointia sekä mittareita ja indikaattoreita, jotka soveltuvat kaikille organisaatiotasoille, eivätkä vain ulkoisten laatuvaatimusten täyttämiseen. Tämä tutkimus esittelee prosessimallin, jolla yritykset voivat seurata ja valvoa toimittajien tuotteiden laatua ja suorituskykyä. Keskeisimpiä menestystekijöitä ovat kehittämistoimien erottaminen laatuvirheistä, johdon sitoutuminen ja prosessin jalkauttaminen organisaatiossa.
The empirical research in this work is conducted as a qualitative single-case study through half-structured interviews and observation. The research results support that improving supplier product performance through SD activities need a systematic approach, clear processes, company-wide practices, and solid documentation with measurable indicators suitable for all organization levels, not only for satisfying the external quality requirements. This study presents a process model for manufacturing companies to monitor and control the supplier product performance. The key success factors are separating the SD from the supplier failures, management commitment and the process implementation work within the organization.
Tämän työn empiirinen tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka on toteutettu havainnoinnin ja puolistrukturoiduin haastatteluin. Tutkimustulokset tukevat sitä, että toimittajien tuotteiden laadun ja toimittajan suorituskyvyn parantaminen toimittajan kehittämisohjelmien avulla vaatii systemaattista lähestymistapaa, selkeitä prosesseja, yhteisiä toimintatapoja, selkeää dokumentointia sekä mittareita ja indikaattoreita, jotka soveltuvat kaikille organisaatiotasoille, eivätkä vain ulkoisten laatuvaatimusten täyttämiseen. Tämä tutkimus esittelee prosessimallin, jolla yritykset voivat seurata ja valvoa toimittajien tuotteiden laatua ja suorituskykyä. Keskeisimpiä menestystekijöitä ovat kehittämistoimien erottaminen laatuvirheistä, johdon sitoutuminen ja prosessin jalkauttaminen organisaatiossa.