Value co-creation in circular economy business ecosystem
Könkkölä, Elina (2019)
Pro gradu -tutkielma
Könkkölä, Elina
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090326573
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090326573
Tiivistelmä
The purpose of the study is to research how different actors co-create and perceive value in circular economy business system. The value dimensions are categorized in line with triple bottom line in social, environmental and economical benefits.
The study is conducted as qualitative study with case approach. The data is collected by interviewing the actors in the process of CE business ecosystem. The interpretations of the value co-creation activities and value perception have been done according to the interviews The actors experience that the value co-creation in the circular economy process creates value outcomes for them.
In value co-creation the most significant value co-creation activity is the collaboration
between the actors. The collaboration include activities that enhanced the value co-creation process activities such as learning, information sharing and improving the collaboration. In the results, it is shown that the economic value outcomes are most valuable. Environmental benefits were seen as a necessary response to current responsibility reporting requirements and public accountability. Additionally, it was expected that environmental benefits create cost savings. Social value benefits were are recognized but the significance was perceived as minor. Tutkielman tarkoitus on kartoittaa, miten eri toimijat yhteisluovat ja kokevat arvoa kiertotalousprosessi ekosysteemissä. Arvoelementit on kategorisoitu triple bottom linen mukaisesti, eli sosiaalisiin, ympäristöllisiin ja taloudellisiin hyötyihin.
Tutkielma on laadullinen ja toteuttu case-tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla prosessin toimijoita. Haastatteluiden perusteella on tehty tulkinnat toimijoiden arvon yhteisluontiaktiviteeteista ja arvon kokemisesta. Eri toimijat näkevät, että kiertotalousprosessi luo heille arvohyötyjä.
Arvon yhteisluonnissa merkittävin aktiviteetti oli yhteistyö toimijoiden välillä. Yhteistyö sisälsi aktiviteetteja, jotka tehostavat arvon yhteisluontia, kuten oppimista, tiedon jakamistä, yhteistyön syventämistä. Tuloksista käy ilmi, että talodellisia hyötyjä arvostetaan eniten. Ympäristölliset arvohyödyt koettiin välttämättömänä vastineena nykyhetken raportointivaatimuksiin ja yleisön vastuullisuusvaatimuksiin. Ympäristöhyötyjen odotettiin myös tuovat taloudellisia säästöjä tai tuloksia liiketoimintaan. Sosiaalisia hyötyjä myös tunnistettiin, mutta niiden merkitys koettiin vähäiseksi.
The study is conducted as qualitative study with case approach. The data is collected by interviewing the actors in the process of CE business ecosystem. The interpretations of the value co-creation activities and value perception have been done according to the interviews The actors experience that the value co-creation in the circular economy process creates value outcomes for them.
In value co-creation the most significant value co-creation activity is the collaboration
between the actors. The collaboration include activities that enhanced the value co-creation process activities such as learning, information sharing and improving the collaboration. In the results, it is shown that the economic value outcomes are most valuable. Environmental benefits were seen as a necessary response to current responsibility reporting requirements and public accountability. Additionally, it was expected that environmental benefits create cost savings. Social value benefits were are recognized but the significance was perceived as minor.
Tutkielma on laadullinen ja toteuttu case-tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla prosessin toimijoita. Haastatteluiden perusteella on tehty tulkinnat toimijoiden arvon yhteisluontiaktiviteeteista ja arvon kokemisesta. Eri toimijat näkevät, että kiertotalousprosessi luo heille arvohyötyjä.
Arvon yhteisluonnissa merkittävin aktiviteetti oli yhteistyö toimijoiden välillä. Yhteistyö sisälsi aktiviteetteja, jotka tehostavat arvon yhteisluontia, kuten oppimista, tiedon jakamistä, yhteistyön syventämistä. Tuloksista käy ilmi, että talodellisia hyötyjä arvostetaan eniten. Ympäristölliset arvohyödyt koettiin välttämättömänä vastineena nykyhetken raportointivaatimuksiin ja yleisön vastuullisuusvaatimuksiin. Ympäristöhyötyjen odotettiin myös tuovat taloudellisia säästöjä tai tuloksia liiketoimintaan. Sosiaalisia hyötyjä myös tunnistettiin, mutta niiden merkitys koettiin vähäiseksi.