Total cost of ownership in a supplier selection process
Rantanen, Niklas (2019)
Pro gradu -tutkielma
Rantanen, Niklas
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090927456
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090927456
Tiivistelmä
Globalization has increased competition between companies, which has led organizations to pay more attention to their procurement. Businesses are now placing more emphasis on total costs rather than focusing solely on the purchase price. One of the key value-adding processes within strategic supply management is for the buyer to select a supplier that qualifies the set criteria. The purpose of this thesis is to examine the advantages and challenges of using the concept of total cost of ownership (TCO) in a supplier selection process. The research utilizes a qualitative single-case study method within a case company, where a TCO model is developed and tested. The findings of the study are in line with previous literature with that the advantages include improved internal/external communication, better understanding of total costs on the given project as well as support for purchasing decision making. However, the results also imply that to fully implement the TCO concept the buying company need to overcome challenges such as resource issues, since maintaining and updating the model can be time consuming. Given the evidence found in this research, implementing the concept of TCO in a supplier selection process creates potential cost savings which companies cannot ignore in today’s global and highly competitive market. Globalisaatio on lisännyt yritysten välistä kilpailua, minkä vuoksi organisaatiot ovat kiinnittäneet enemmän huomiota hankintoihinsa. Yritykset keskittyvät nyt enemmän kokonaiskustannuksiin sen sijaan, että painottaisivat vain ostohintaa. Strategisen hankintatoimen yksi tärkeimmistä lisäarvoa tuottavista prosesseista on toimittajan valinta niin, että se kohtaa ostajan asettamat kriteerit. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella kokonaiskustannusajattelutavan (TCO) tuomia hyötyjä ja haasteita, kun sitä käytetään toimittajan valintaprosessissa. Tutkimuksessa hyödynnetään kvalitatiivista tapaustutkimusmenetelmää yrityksessä, jossa kehitetään TCO malli ja testataan sen käyttöä. Tutkimuksen tulokset ovat yhdenmukaisia aiemman kirjallisuuden kanssa, sillä se vahvistaa sisäisen/ulkoisen viestinnän paranevan, kokonaisvaltaisemman ymmärryksen tietyn projektin kokonaiskustannuksista sekä antaa tukea hankinnan päätöksenteossa. Tulokset kuitenkin antavat viitteitä myös siitä, että ostajayrityksen täytyy ratkaista mallin ylläpitämisestä ja päivittämisestä seuraavat resurssihaasteet, jotta TCO konsepti voidaan täysimääräisesti implementoida yrityksen toimintaan. Tutkimuksen tuloksien varjossa voidaan silti todeta, että TCO konseptin implementointi yrityksen toimittajan valintaprosessiin edesauttaa mahdollisten kustannussäästöjen luomisen, joita nykypäivän globaaleilla ja kovin kilpailluilla markkinoilla ei voida sivuuttaa.