Strategiaprosessi ja sinisen meren strategia ohjelmistoyrityksessä
Kopra, Jukka (2019)
Kandidaatintyö
Kopra, Jukka
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091127844
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091127844
Tiivistelmä
Yrityksen menestyminen kilpailutilanteessa vaatii kokonaisvaltaista suunnittelua eli strategian laadintaa. Strategian suunnitteluun tarjoaa ratkaisuja suuri määrä eri
koulukuntia, joiden strategia-ajattelun lähtökohdat ja keskeiset kysymykset poikkeavat merkittävästi toisistaan.
Perinteisesti organisaation strategiatyö ja strategiaprosessi on mielletty projektinluontoisiksi tapahtumasarjoiksi, joiden lopputuloksena syntyy organisaation strategia, jota aletaan noudattaa. Strategiaprosessia tulisi kuitenkin tarkastella jatkuvana prosessina, jonka avulla voidaan lisätä organisaation valmiuksia vastata muuttuviin olosuhteisiin, uhkiin ja mahdollisuuksiin riittävän ajoissa.
Yrityksen strategian laadinnan onnistuminen edellyttää, että se perustuu aitoon tietoon olosuhteista, joissa yritys toimii sekä vaikutustekijöistä joilla on merkitystä yrityksen toiminnalle. Strateginen analyysityö on perusta, jolle yrityksen strategian suunnittelun tulee rakentua.
Vuonna 2005 lanseerattu ”Sinisen meren strategia” oli uudenlainen viitekehys laatia yrityksen strategiaa. Sinisen meren strategiakonseptin mukaan yritys kehittää arvoinnovaation, jonka avulla se asemoidaan perinteisestä kilpaillusta markkinasta – punaisesta merestä - uuteen sinisen meren markkinatilaan, jossa markkinakilpailun vaikutus on eliminoitu. Sinisen meren strategiaa on sovellettu maailmalla runsaasti mutta viitteitä sovelluksista suomalaisessa pk-yrityskentässä on vähän.
Työssä käsiteltävä yritystapaus on suomalainen ohjelmistotekniikkayritys Enerity Solutions Oy. Yhtiö toimi aiemmin ohjelmistoratkaisujen projektitoimittajana laajasti eri toimialoilla ja aloitti vuonna 2011 laajan strategisen uudelleenasemoitumisen toteuttamisen jatkuvan strategiaprosessin periaatteita ja sinisen meren strategian viitekehystä soveltaen. Yritystapauksen tarkastelujakso on vuodet 2011-2018.
Tapausyrityksessä toteutettiin tarkastelujaksolla strateginen siirtyminen ohjelmistoprojektien tuottajasta ohjelmistotuotteiden valmistajaksi, karsittiin toimialat, joilla yhtiö toimii kymmenistä yhteen ja onnistuttiin lisäämään valitun toimialan
asiakasmäärää merkittävästi.
Tapausyrityksen liikevaihto kasvoi tarkastelujaksolla 193% ja henkilöstön lukumäärä 167% toiminnan ollessa kannattavaa. Strategiatyötä tapausyrityksen osalta voidaan pitää onnistuneena. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sinisen meren strategia voi olla käyttökelpoinen menetelmä laadittaessa ohjelmistoyrityksen strategiaa.
koulukuntia, joiden strategia-ajattelun lähtökohdat ja keskeiset kysymykset poikkeavat merkittävästi toisistaan.
Perinteisesti organisaation strategiatyö ja strategiaprosessi on mielletty projektinluontoisiksi tapahtumasarjoiksi, joiden lopputuloksena syntyy organisaation strategia, jota aletaan noudattaa. Strategiaprosessia tulisi kuitenkin tarkastella jatkuvana prosessina, jonka avulla voidaan lisätä organisaation valmiuksia vastata muuttuviin olosuhteisiin, uhkiin ja mahdollisuuksiin riittävän ajoissa.
Yrityksen strategian laadinnan onnistuminen edellyttää, että se perustuu aitoon tietoon olosuhteista, joissa yritys toimii sekä vaikutustekijöistä joilla on merkitystä yrityksen toiminnalle. Strateginen analyysityö on perusta, jolle yrityksen strategian suunnittelun tulee rakentua.
Vuonna 2005 lanseerattu ”Sinisen meren strategia” oli uudenlainen viitekehys laatia yrityksen strategiaa. Sinisen meren strategiakonseptin mukaan yritys kehittää arvoinnovaation, jonka avulla se asemoidaan perinteisestä kilpaillusta markkinasta – punaisesta merestä - uuteen sinisen meren markkinatilaan, jossa markkinakilpailun vaikutus on eliminoitu. Sinisen meren strategiaa on sovellettu maailmalla runsaasti mutta viitteitä sovelluksista suomalaisessa pk-yrityskentässä on vähän.
Työssä käsiteltävä yritystapaus on suomalainen ohjelmistotekniikkayritys Enerity Solutions Oy. Yhtiö toimi aiemmin ohjelmistoratkaisujen projektitoimittajana laajasti eri toimialoilla ja aloitti vuonna 2011 laajan strategisen uudelleenasemoitumisen toteuttamisen jatkuvan strategiaprosessin periaatteita ja sinisen meren strategian viitekehystä soveltaen. Yritystapauksen tarkastelujakso on vuodet 2011-2018.
Tapausyrityksessä toteutettiin tarkastelujaksolla strateginen siirtyminen ohjelmistoprojektien tuottajasta ohjelmistotuotteiden valmistajaksi, karsittiin toimialat, joilla yhtiö toimii kymmenistä yhteen ja onnistuttiin lisäämään valitun toimialan
asiakasmäärää merkittävästi.
Tapausyrityksen liikevaihto kasvoi tarkastelujaksolla 193% ja henkilöstön lukumäärä 167% toiminnan ollessa kannattavaa. Strategiatyötä tapausyrityksen osalta voidaan pitää onnistuneena. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sinisen meren strategia voi olla käyttökelpoinen menetelmä laadittaessa ohjelmistoyrityksen strategiaa.