Internal marketing as a support tool for communication in global virtual teams
Tirkkonen, Eeva (2019)
Pro gradu -tutkielma
Tirkkonen, Eeva
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091328068
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091328068
Tiivistelmä
The aim of this study was to research the role of internal marketing in global virtual teams and find out how it can support communication. The literature review suggested that there is a research gap at the intersection of internal marketing and global virtual teams that needed to be addressed. The study also aimed to discover what challenges are there in the internal communication of global virtual teams and which internal marketing practices can help solve the challenges.
The empirical study was based on qualitative research that uses a case study approach and semi-structured interviews as the main data collection method. The findings implied that the main challenges of global virtual teams are related to communication, caused by various factors such as language differences and time zones. Challenges can also emerge from lack of sense of belonging and integration caused by global dispersion, and internal marketing can be used to alleviate these.
Out of internal marketing practices, information sharing and communicating company goals and values were seen as very important to create trust and sense of shared goals. Other key elements are feedback, project closure meetings and celebrating achievements together: making sure people feel valued and that their work has an effect. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää sisäisen markkinoinnin roolia globaaleissa virtuaalitiimeissä, sekä miten se voi tukea kommunikaatiota. Kirjallisuuskatsaus osoitti, että sisäisen markkinoinnin ja globaalien virtuaalitiimien kontekstissa oli tutkimusaukko, jota tämä tutkimus täydentää. Tavoitteena oli myös selvittää, mitä haasteita globaalit virtuaalitiimit kohtaavat kommunikaatiossaan ja mitkä sisäisen markkinoinnin käytännöt voisivat auttaa haasteiden ratkaisemisessa.
Tutkimuksen empiirinen osio perustuu kvalitatiiviselle tutkimusmenetelmälle, joka käyttää tapaustutkimusmenetelmää ja semistrukturoituja haastetteluja tiedonkeruuseen. Tutkimustulokset viittaavat, että virtuaalitiimien suurimmat haasteet liittyvät kommunikaatioon johtuen muun muassa kielimuurista ja aikavyöhykkeistä. Haasteita voi syntyä myös yhteenkuuluvuuden ja integraation puutteesta, kun tiimin jäsenet ovat jakautuneet maantieteellisesti. Sisäisellä markkinoinnilla voidaan pyrkiä vaikuttamaan näihin haasteisiin.
Tiedonjakaminen ja yrityksen tavoitteista ja visiosta viestiminen oli yksi tärkeimmistä sisäisen markkinoinnin käytännöistä, jotka voivat lisätä luottamusta ja tunnetta yhteisistä tavoitteista. Muita elementtejä ovat palaute, projektien päätöstilaisuudet ja saavutusten juhliminen yhdessä. On tärkeää, että tiimin jäsenet tuntevat arvostusta ja että heidän työllään on merkitys.
The empirical study was based on qualitative research that uses a case study approach and semi-structured interviews as the main data collection method. The findings implied that the main challenges of global virtual teams are related to communication, caused by various factors such as language differences and time zones. Challenges can also emerge from lack of sense of belonging and integration caused by global dispersion, and internal marketing can be used to alleviate these.
Out of internal marketing practices, information sharing and communicating company goals and values were seen as very important to create trust and sense of shared goals. Other key elements are feedback, project closure meetings and celebrating achievements together: making sure people feel valued and that their work has an effect.
Tutkimuksen empiirinen osio perustuu kvalitatiiviselle tutkimusmenetelmälle, joka käyttää tapaustutkimusmenetelmää ja semistrukturoituja haastetteluja tiedonkeruuseen. Tutkimustulokset viittaavat, että virtuaalitiimien suurimmat haasteet liittyvät kommunikaatioon johtuen muun muassa kielimuurista ja aikavyöhykkeistä. Haasteita voi syntyä myös yhteenkuuluvuuden ja integraation puutteesta, kun tiimin jäsenet ovat jakautuneet maantieteellisesti. Sisäisellä markkinoinnilla voidaan pyrkiä vaikuttamaan näihin haasteisiin.
Tiedonjakaminen ja yrityksen tavoitteista ja visiosta viestiminen oli yksi tärkeimmistä sisäisen markkinoinnin käytännöistä, jotka voivat lisätä luottamusta ja tunnetta yhteisistä tavoitteista. Muita elementtejä ovat palaute, projektien päätöstilaisuudet ja saavutusten juhliminen yhdessä. On tärkeää, että tiimin jäsenet tuntevat arvostusta ja että heidän työllään on merkitys.