Kuluttajan totuttaminen verkkopalvelun käyttäjäksi
Tikka, Matvei (2019)
Kandidaatintyö
Tikka, Matvei
2019
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091628293
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091628293
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tarkoituksena on tutkia menetelmiä, jotka edesauttavat kuluttajan tottumuksen muodostamista digitaalista palvelua kohtaan. Totuttamalla kuluttaja, palvelun tarjoaja pystyy parantamaan omaa asemaansa markkinoilla kilpailijoihin nähden, sekä ylipäätään kehittämään omaa toimintaa parempaan suuntaan. Työssä aluksi käsitellään tottumuksen muodostamista prosessina yleisellä tasolla, minkä jälkeen kohdennetaan analyysi nykyajan digitaalisiin palveluihin niiden ominaispiirteet huomioon ottaen. Tottumuksen kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä käsitellään myös. Lisäksi työssä demonstroidaan oikeita esimerkkejä, jotka hyödyntävät esitettyjä teorioita ja malleja käytännön tasolla. Tottumuksen muodostaminen on tärkeässä roolissa nykyajan digitaalisen palvelun suunnitteluprosessia, ja sitä hyödynnetään enemmän tai vähemmän lähes aina. The purpose of this bachelor's thesis is to study methods that contribute to the consumer’s habit forming related to the use of e-services (electronic services). With the help of habit- forming e-service providers are able to differentiate from the competitors and improve their overall position on the market. At the beginning habit forming is introduces as a general process and then focus will be narrowed around e-services with all their specific characteristics. Different type of influencing characters related to habit forming are being introduces as well. In addition, real life examples are being shown that supports many of the theories and models introduced on this paper. Habit forming has a great role in the developing process of modern e-services and is more or less used almost every time.