Paluulogistiikan kehittäminen prosessiuudistuksen avulla
Voutilainen, Rauli (2019)
Diplomityö
Voutilainen, Rauli
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091828598
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091828598
Tiivistelmä
Työn tavoite oli kaksiosainen. Ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen nykyisessä paluulogistiikan toimintamallissa esiintyvät ongelmakohdat sekä juurisyyt, jotka näitä ongelmia aiheuttivat. Tämän analyysin pohjalta yritykselle laadittiin uusi prosessiarkkitehtuuri.
Työ alkoi kirjallisuuskatsauksella, jossa syvennyttiin prosessiajatteluun, prosessien hallintaan, prosessiperusteisten organisaatioiden hyötynäkökulmaan sekä yksityiskohtaisemmin prosessiarkkitehtuurien luomiseen ja prosessimallintamiseen. Kattavan prosessiajattelun- ja mallintamisen teorian pohjalta kartoitettiin yrityksen nykytilanteessa esiintyvät prosessit ja tarkasteltiin niiden toimintaa tapahtumalokeista saadun datan ja haastattelujen perusteella. Näiden pohjalta paikannettiin suurimmat ongelmakohdat ja tehtiin prosessiuudistus, jonka tavoitteena oli minimoida aikaisemmissa prosesseissa esiintyneet ongelmat.
Suurimmiksi ongelmia aiheuttaneiksi juurisyiksi analyysissä paljastuivat osastojen välisen kommunikoinnin ja informaation siirtymisen puute, yhteistyö ulkoisten toimijoiden kanssa sekä organisaatiorakenteen toiminta erikoistilanteissa. Uusi prosessiarkkitehtuuri pyrki poistamaan näiden syiden vaikutukset paluulogistiikkaprosesseissa selkeyttämällä prosessien tavoitteita ja tekijöiden rooleja. The objective of the thesis consisted of two main goals. The first target was to figure out problems in case-company’s reverse logistic operations and root causes for these problems. Utilizing these results, a new process architecture was created.
This thesis began with a literature review, which clarifies the themes of process-based thinking, process management and the benefits of process-based organizations. It also went deeper into the themes of creating process architecture and modeling processes. Based on this comprehensive literature review a present state mapping of processes was created. The operative performance of these processes was then examined with the help of data from the company’s database and supplemented with interviews. Based on the results, the biggest problems were defined, and the process architecture was reformed to minimize the effect of the root causes that existed in the original processes.
The most significant root causes for the problems in the analysis were the transferring of information between not only the functions of the company but also between the third-party service providers. Another severe problem was also the functionality of the organization in a special case. The impact of the root causes could be minimized with the help of process reform that aims at clarifying process objectives and the roles of subjects of the processes.
Työ alkoi kirjallisuuskatsauksella, jossa syvennyttiin prosessiajatteluun, prosessien hallintaan, prosessiperusteisten organisaatioiden hyötynäkökulmaan sekä yksityiskohtaisemmin prosessiarkkitehtuurien luomiseen ja prosessimallintamiseen. Kattavan prosessiajattelun- ja mallintamisen teorian pohjalta kartoitettiin yrityksen nykytilanteessa esiintyvät prosessit ja tarkasteltiin niiden toimintaa tapahtumalokeista saadun datan ja haastattelujen perusteella. Näiden pohjalta paikannettiin suurimmat ongelmakohdat ja tehtiin prosessiuudistus, jonka tavoitteena oli minimoida aikaisemmissa prosesseissa esiintyneet ongelmat.
Suurimmiksi ongelmia aiheuttaneiksi juurisyiksi analyysissä paljastuivat osastojen välisen kommunikoinnin ja informaation siirtymisen puute, yhteistyö ulkoisten toimijoiden kanssa sekä organisaatiorakenteen toiminta erikoistilanteissa. Uusi prosessiarkkitehtuuri pyrki poistamaan näiden syiden vaikutukset paluulogistiikkaprosesseissa selkeyttämällä prosessien tavoitteita ja tekijöiden rooleja.
This thesis began with a literature review, which clarifies the themes of process-based thinking, process management and the benefits of process-based organizations. It also went deeper into the themes of creating process architecture and modeling processes. Based on this comprehensive literature review a present state mapping of processes was created. The operative performance of these processes was then examined with the help of data from the company’s database and supplemented with interviews. Based on the results, the biggest problems were defined, and the process architecture was reformed to minimize the effect of the root causes that existed in the original processes.
The most significant root causes for the problems in the analysis were the transferring of information between not only the functions of the company but also between the third-party service providers. Another severe problem was also the functionality of the organization in a special case. The impact of the root causes could be minimized with the help of process reform that aims at clarifying process objectives and the roles of subjects of the processes.