Käyttövarmuuden parantaminen juurisyyanalyysilla
Hovio, Ulrika (2019)
Diplomityö
Hovio, Ulrika
2019
School of Energy Systems, Konetekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019092730235
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019092730235
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli suunnitella juurisyyanalyysiprosessi, jota voidaan hyödyntää vikaantumisten analysoimisessa. Juurisyy tarkoittaa vikaantumisen perimmäistä syytä ja se voi olla tekninen, johtamisesta johtuva tai inhimillinen syy. Tavoitteena oli myös selvittää, että millainen lähtötilanne yrityksessä on juurisyyanalyysin suorittamiseksi.
Tutkimus suoritettiin kirjallisuustutkimuksena ja tietoa haettiin LUT Finnasta ja internetistä. Kirjallisuustutkimuksessa tutkittiin käyttövarmuuden ja mekaanisen vikaantumisen teoriaa sekä erilaisia juurisyyanalyysitapoja. Yrityksen valmiuksia juurisyyanalyysin suorittamiseen selvitettiin haastattelemalla sekä kunnossapidon, että tuotannon henkilöstöä. Kirjallisuustutkimuksen ja haastattelujen perusteella kehitettiin juurisyyanalyysiprosessi.
Analyysin tueksi on tärkeää kerätä tarpeeksi objektiivista tietoa. Juurisyyanalyysi pitää tehdä, jos vikaantumisen vaikutukset ovat huomattavat tai jokin laite vikaantuu huomattavasti ennen sen suunniteltua elinikää. Toisaalta jossain laitteessa voi olla paljon yksittäisiä vikoja, jolloin pitää miettiä, että mistä se johtuu. Juurisyyanalyyseja ja –prosesseja on kuvattu kirjallisuudessa laajasti. Yrityksen tarpeisiin parhaiten soveltuvat 5 miksi- ja Apollo RCA -analyysit. Jos juurisyyanalyysiin ei ole tarpeeksi tietoa, kannattaa suorittaa koe, jonka avulla selvitetään juurisyy. Lisäksi on syytä kiinnittää huomiota siihen, että analyysia tekevässä ryhmässä on tarpeeksi osaamista analyysin luotettavuuden takaamiseksi. Juurisyyanalyysi pitää dokumentoida ja parannusten toteutumista on seurattava.
Suurimmaksi haasteeksi juurisyyanalyysin suhteen koettiin tällä hetkellä se, että ei ole olemassa vikadokumentaatiota, jonka perusteella voitaisiin analysoida vikaantumisia. Tällä hetkellä yrityksessä ollaan ottamassa käyttöön kunnossapidon tietojärjestelmää, jonne halutaan tulevaisuudessa tallentaa kaikki tieto liittyen laitteiden kunnossapitoon. Jatkotutkimusehdotuksena on käyttäjäkunnossapidon sekä kunnonvalvonnan aloittaminen. The aim of this research was to develop a root cause analysis process, which can be utilized in the analysing of failures. A root cause means the farthest reason for a failure and it can be due to technical, managerial or human reasons. The other aim for this research was to investigate does the company have resources to perform the root cause analysis.
The research was conducted as a literary research and it was based on LUT Finna-database and internet. In the literature research dependability, mechanical failures and different root cause analyses were researched. The company’s abilities to conduct the root cause analysis were assessed by interviewing personnel in the maintenance and production departments. On the basis of the literature research and the interviews the root cause analysis process was developed.
For supporting the analysis, it is important to collect enough objective information. The root cause analysis would be done when the impact of a failure is significant or an asset fails before its intended useful life or if there are a lot of small failures in an asset. Root cause analyses and processes are described extensively in the literature. The most suitable analyses for the company are 5 Whys and Apollo RCA. Sometimes root causes are not found with analyses and then it is worth to carry out an experimental test. It is important that in the group, which performs the root cause analysis, is enough competence to do it. The process has to be documented always. The implementation of improvements must be followed.
The biggest challenge with the root cause analysis at the moment is that there is not fault documentation, which could be used in the analysis process. In the future there will be a computerised maintenance management system, where information will be stored. As further study could be operator driven reliability and condition monitoring.
Tutkimus suoritettiin kirjallisuustutkimuksena ja tietoa haettiin LUT Finnasta ja internetistä. Kirjallisuustutkimuksessa tutkittiin käyttövarmuuden ja mekaanisen vikaantumisen teoriaa sekä erilaisia juurisyyanalyysitapoja. Yrityksen valmiuksia juurisyyanalyysin suorittamiseen selvitettiin haastattelemalla sekä kunnossapidon, että tuotannon henkilöstöä. Kirjallisuustutkimuksen ja haastattelujen perusteella kehitettiin juurisyyanalyysiprosessi.
Analyysin tueksi on tärkeää kerätä tarpeeksi objektiivista tietoa. Juurisyyanalyysi pitää tehdä, jos vikaantumisen vaikutukset ovat huomattavat tai jokin laite vikaantuu huomattavasti ennen sen suunniteltua elinikää. Toisaalta jossain laitteessa voi olla paljon yksittäisiä vikoja, jolloin pitää miettiä, että mistä se johtuu. Juurisyyanalyyseja ja –prosesseja on kuvattu kirjallisuudessa laajasti. Yrityksen tarpeisiin parhaiten soveltuvat 5 miksi- ja Apollo RCA -analyysit. Jos juurisyyanalyysiin ei ole tarpeeksi tietoa, kannattaa suorittaa koe, jonka avulla selvitetään juurisyy. Lisäksi on syytä kiinnittää huomiota siihen, että analyysia tekevässä ryhmässä on tarpeeksi osaamista analyysin luotettavuuden takaamiseksi. Juurisyyanalyysi pitää dokumentoida ja parannusten toteutumista on seurattava.
Suurimmaksi haasteeksi juurisyyanalyysin suhteen koettiin tällä hetkellä se, että ei ole olemassa vikadokumentaatiota, jonka perusteella voitaisiin analysoida vikaantumisia. Tällä hetkellä yrityksessä ollaan ottamassa käyttöön kunnossapidon tietojärjestelmää, jonne halutaan tulevaisuudessa tallentaa kaikki tieto liittyen laitteiden kunnossapitoon. Jatkotutkimusehdotuksena on käyttäjäkunnossapidon sekä kunnonvalvonnan aloittaminen.
The research was conducted as a literary research and it was based on LUT Finna-database and internet. In the literature research dependability, mechanical failures and different root cause analyses were researched. The company’s abilities to conduct the root cause analysis were assessed by interviewing personnel in the maintenance and production departments. On the basis of the literature research and the interviews the root cause analysis process was developed.
For supporting the analysis, it is important to collect enough objective information. The root cause analysis would be done when the impact of a failure is significant or an asset fails before its intended useful life or if there are a lot of small failures in an asset. Root cause analyses and processes are described extensively in the literature. The most suitable analyses for the company are 5 Whys and Apollo RCA. Sometimes root causes are not found with analyses and then it is worth to carry out an experimental test. It is important that in the group, which performs the root cause analysis, is enough competence to do it. The process has to be documented always. The implementation of improvements must be followed.
The biggest challenge with the root cause analysis at the moment is that there is not fault documentation, which could be used in the analysis process. In the future there will be a computerised maintenance management system, where information will be stored. As further study could be operator driven reliability and condition monitoring.