Psykologisen käyttökokemussuunnittelun hyödyntäminen sosiaalisen median alustoiden suunnittelemisessa
Koskenvirta, Kasper (2019)
Kandidaatintyö
Koskenvirta, Kasper
2019
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100431200
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100431200
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on tutkia sosiaalisten medioiden UX-suunnittelussa käytettäviä keinoja, jotka hyödyntävät ihmisen luontaista psykologiaa. Työssä tarkastellaan psykologiaa ja UX-suunnittelua yhdistävää kirjallisuutta ja tutkitaan millaisia havaintoja aiemmin tehdyssä kirjallisuudessa, on tehty. Työ tarkastelee myös UX-suunnittelun hämärämpää puolta ja harhauttavan suunnittelua. Teoriaosuuden jälkeen työ siirtyy tarkastelemaan minkälaisia menetelmiä Twitter käyttää omalla some-alustallaan sitouttaakseen uusia sekä säilyttääkseen vanhoja käyttäjiä. Työ käy läpi Twitterin käyttäjän luonti prosessin sekä Twitterin käytön aloitusvaiheet ja tarkkailee, miten niissä on hyödynnetty muun muassa pelillistämistä sekä muita ihmispsykologiaa hyödyntäviä menetelmiä. The aim of this work is to study the different UX-design methods of social media that take advantage of human psychology. The work will research different literature that combine both UX-design and human psychology in search of understanding what the studies have already discovered in this field. The work also looks at the darker side of UX-design while researching dark patterns. After the theory part the work will look at the methods that Twitter uses to get new users to attract new users and to keep existing users committed to using Twitter. The work follows Twitter’s user creation and start of use process while observing how Twitter uses gamification and other methods that take advantage of the user’s psychology.