Varusmiesten motivaation muodostuminen ja muuttuminen : motivaatioon vaikuttaminen Puolustusvoimien koulutuskulttuurissa
Lassila, Vesa (2019)
Pro gradu -tutkielma
Lassila, Vesa
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100731532
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100731532
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten varusmiesten sisäiseen motivaatioon ja sen muodostumiseen voidaan vaikuttaa Puolustusvoimien koulutuskulttuurissa. Motivaatiota tutkittiin itseohjautuvuusteorian (Self-Determination Theory) avulla. Koulutuskulttuuri ymmärrettiin sellaisten koulutustilanteiden summana, joissa kouluttaja vaikuttaa varusmiehiin omalla koulutusotteellaan.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Reserviupseerikurssia suorittavilta varusmiehiltä ja heidän kouluttajiltaan. Varusmiehet vastasivat kyselyyn kaksi kertaa. Aineistosta kyettiin yhdistämään 393 saman vastaajan vastaukset. Kouluttajien aineisto kerättiin yhdellä kertaa (n=32). Tutkimukseen kerätty aineisto analysoitiin useilla eri tilastollisilla menetelmillä STATA - ohjelmalla. Aineiston avoimet vastaukset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä, jonka jälkeen ne kvantifioitiin.
Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että varusmiesten motivaatio muodostuu itseohjautuvuusteorian mukaisesti. Sisäisen motivaation näkökulmasta keskeisimmässä asemassa oli se, miten hyvin koulutustilanteissa kyettiin tukemaan kompetenssin tarpeeseen liittyviä tekijöitä. Itseohjautuvuuden lisäämisen, eli motivaation sisäistymisen, näkökulmasta keskeistä oli se, miten hyvin autonomiaan ja kompetenssiin liittyvät tekijät tulivat tyydytetyiksi. yhteenkuuluvuus selitti kaikkein vähiten motivaatiota ja sen vaihtelua. The objective of the study was to analyse how the intrinsic motivation of conscripts can be influenced within the educational and training culture of the Defense Forces. Motivation as a concept was studied within the framework of self-determination theory. Training culture was determined as the sum of training situations during which the training personnel could influence the conscripts through educational practices.
The research material was collected from conscripts conducting the Reserve Officer Course and from their instructors. The conscripts answered a multiple choice questionnaire twice during their training. From the data compiled, 393 sets of answers from the same respondent could be retrieved. The data from instructors was collected at one time (n = 32). The data gathered was analysed with several statistical methods using the STATA programme. The input from the free text answers was examined with content analysis and subsequently quantified.
The study concluded that the conscripts' motivation evolves in accordance with the theory of self-determination. Supporting factors related to the conscripts’ need of competence in training situations appears essential for maintaining and enhancing intrinsic motivation. The fulfillment of the factors related to the conscripts’ need of autonomy and competence ap- peared crucial for creating self-determination and for internalising of motivation. The need of relatedness appeared as the factor having least impact on conscripts’ motivation and its variability.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Reserviupseerikurssia suorittavilta varusmiehiltä ja heidän kouluttajiltaan. Varusmiehet vastasivat kyselyyn kaksi kertaa. Aineistosta kyettiin yhdistämään 393 saman vastaajan vastaukset. Kouluttajien aineisto kerättiin yhdellä kertaa (n=32). Tutkimukseen kerätty aineisto analysoitiin useilla eri tilastollisilla menetelmillä STATA - ohjelmalla. Aineiston avoimet vastaukset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä, jonka jälkeen ne kvantifioitiin.
Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että varusmiesten motivaatio muodostuu itseohjautuvuusteorian mukaisesti. Sisäisen motivaation näkökulmasta keskeisimmässä asemassa oli se, miten hyvin koulutustilanteissa kyettiin tukemaan kompetenssin tarpeeseen liittyviä tekijöitä. Itseohjautuvuuden lisäämisen, eli motivaation sisäistymisen, näkökulmasta keskeistä oli se, miten hyvin autonomiaan ja kompetenssiin liittyvät tekijät tulivat tyydytetyiksi. yhteenkuuluvuus selitti kaikkein vähiten motivaatiota ja sen vaihtelua.
The research material was collected from conscripts conducting the Reserve Officer Course and from their instructors. The conscripts answered a multiple choice questionnaire twice during their training. From the data compiled, 393 sets of answers from the same respondent could be retrieved. The data from instructors was collected at one time (n = 32). The data gathered was analysed with several statistical methods using the STATA programme. The input from the free text answers was examined with content analysis and subsequently quantified.
The study concluded that the conscripts' motivation evolves in accordance with the theory of self-determination. Supporting factors related to the conscripts’ need of competence in training situations appears essential for maintaining and enhancing intrinsic motivation. The fulfillment of the factors related to the conscripts’ need of autonomy and competence ap- peared crucial for creating self-determination and for internalising of motivation. The need of relatedness appeared as the factor having least impact on conscripts’ motivation and its variability.