Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yritysostostrategia murroksessa olevalla mediamarkkinalla : case Keskisuomalainen

Rosenberg, Lassi-Patrik (2019)

Katso/Avaa
Kandidaatin tutkielma (536.5Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintutkielma

Rosenberg, Lassi-Patrik
2019

School of Business and Management, Kauppatieteet

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019101032120

Tiivistelmä

Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan Keskisuomalaisen yritysostostrategiaa ja sitä, miten konserni pyrkii sopeutumaan sanomalehtimarkkinaan vahvasti vaikuttavaan digitalisaatioon. Tavoitteena on tutkia sitä, millaisia yritysostoja Keskisuomalainen on tehnyt, mitä erilaisilla yrityskaupoilla on saavutettu ja miten ne tukevat sopeutumista digitaalisuuden trendeihin. Digitalisaatio on merkittävästi muuttanut mediamarkkinan kilpailukenttää sekä kuluttajakäyttäytymistä ja muutoksen myötä sanomalehtialan yritykset joutuvat merkittävästi muuttamaan ansaintalogiikkaansa vanhojen liiketoimintamallien vanhentuessa ja menettäessä kilpailuedun lähteensä.

Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään digitalisaatiota ja digitaalisen transformaation tekemistä. Tämän lisäksi teoriaosuus käsittelee yritysostoja, keskittyen erityisesti motiiveihin ostajaosapuolen näkökulmasta. Tutkielman empiirinen osio on laadullisena tutkimuksena toteutettu tapaustutkimus, jossa empiirisenä aineistona on teemahaastattelu konsernin toimitusjohtajalta, konsernin taloudellinen raportointi 2010-luvulla ja Keskisuomalaisesta kirjoitetut lehtiartikkelit.

Keskisuomalaisen yritysostostrategia tukee mukautumista digitaalisuuden tuomiin muutoksiin. Erilaisilla yritysostoilla pyritään saavuttamaan erilaisia asioita, osan kasvattaessa Keskisuomalaisen pääliiketoimintaa ja osan tuodessa uutta perspektiiviä ja innovatiivisuutta koko konserniin. Vaikka lopullista polkua ei yritysostostrategian kautta kasvavaan bisnekseen olekaan vielä löytynyt on konserni pyrkinyt aktiivisesti etsimään uusia ratkaisuja liiketoiminnan uudistamiseen sekä tulouttamiseen.
 
This Bachelor’s thesis examines the acquisition strategy of Keskisuomalainen and how the Group adapts to digitalization, which has had a strong impact on the newspaper market. The aim of this study is to investigate what kind of acquisitions Keskisuomalainen has made, what different acquisitions have achieved and how they support the adaptation to digital trends. Digitalization has significantly changed the competitive landscape and consumer behavior in the media market, and as a result, newspaper companies must change their earning logic as their old business models have become obsolete while losing their source of competitive advantage.

The theoretical framework of the thesis covers digitalization and digital transformation. In addition, it also covers acquisitions, focusing on the motives from the perspective of the acquirer. The empirical section of the thesis is a qualitative case study using empirical material from a theme interview with the CEO of Keskisuomalainen as well as the Group's financial reporting and newspaper articles.

Keskisuomalainen’s acquisition strategy supports adaptation to the changes brought by digitalization. Different kind of acquisitions aim to achieve different things, some as they increase the core business of Keskisuomalainen and some as they bring new perspective and innovation to the entire Group. Although the final path to growing business through the acquisition strategy has not yet been found, Keskisuomalainen has been actively seeking new solutions for renewing their business models.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [3867]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste