Yritysostostrategia murroksessa olevalla mediamarkkinalla : case Keskisuomalainen
Rosenberg, Lassi-Patrik (2019)
Kandidaatintutkielma
Rosenberg, Lassi-Patrik
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019101032120
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019101032120
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan Keskisuomalaisen yritysostostrategiaa ja sitä, miten konserni pyrkii sopeutumaan sanomalehtimarkkinaan vahvasti vaikuttavaan digitalisaatioon. Tavoitteena on tutkia sitä, millaisia yritysostoja Keskisuomalainen on tehnyt, mitä erilaisilla yrityskaupoilla on saavutettu ja miten ne tukevat sopeutumista digitaalisuuden trendeihin. Digitalisaatio on merkittävästi muuttanut mediamarkkinan kilpailukenttää sekä kuluttajakäyttäytymistä ja muutoksen myötä sanomalehtialan yritykset joutuvat merkittävästi muuttamaan ansaintalogiikkaansa vanhojen liiketoimintamallien vanhentuessa ja menettäessä kilpailuedun lähteensä.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään digitalisaatiota ja digitaalisen transformaation tekemistä. Tämän lisäksi teoriaosuus käsittelee yritysostoja, keskittyen erityisesti motiiveihin ostajaosapuolen näkökulmasta. Tutkielman empiirinen osio on laadullisena tutkimuksena toteutettu tapaustutkimus, jossa empiirisenä aineistona on teemahaastattelu konsernin toimitusjohtajalta, konsernin taloudellinen raportointi 2010-luvulla ja Keskisuomalaisesta kirjoitetut lehtiartikkelit.
Keskisuomalaisen yritysostostrategia tukee mukautumista digitaalisuuden tuomiin muutoksiin. Erilaisilla yritysostoilla pyritään saavuttamaan erilaisia asioita, osan kasvattaessa Keskisuomalaisen pääliiketoimintaa ja osan tuodessa uutta perspektiiviä ja innovatiivisuutta koko konserniin. Vaikka lopullista polkua ei yritysostostrategian kautta kasvavaan bisnekseen olekaan vielä löytynyt on konserni pyrkinyt aktiivisesti etsimään uusia ratkaisuja liiketoiminnan uudistamiseen sekä tulouttamiseen. This Bachelor’s thesis examines the acquisition strategy of Keskisuomalainen and how the Group adapts to digitalization, which has had a strong impact on the newspaper market. The aim of this study is to investigate what kind of acquisitions Keskisuomalainen has made, what different acquisitions have achieved and how they support the adaptation to digital trends. Digitalization has significantly changed the competitive landscape and consumer behavior in the media market, and as a result, newspaper companies must change their earning logic as their old business models have become obsolete while losing their source of competitive advantage.
The theoretical framework of the thesis covers digitalization and digital transformation. In addition, it also covers acquisitions, focusing on the motives from the perspective of the acquirer. The empirical section of the thesis is a qualitative case study using empirical material from a theme interview with the CEO of Keskisuomalainen as well as the Group's financial reporting and newspaper articles.
Keskisuomalainen’s acquisition strategy supports adaptation to the changes brought by digitalization. Different kind of acquisitions aim to achieve different things, some as they increase the core business of Keskisuomalainen and some as they bring new perspective and innovation to the entire Group. Although the final path to growing business through the acquisition strategy has not yet been found, Keskisuomalainen has been actively seeking new solutions for renewing their business models.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään digitalisaatiota ja digitaalisen transformaation tekemistä. Tämän lisäksi teoriaosuus käsittelee yritysostoja, keskittyen erityisesti motiiveihin ostajaosapuolen näkökulmasta. Tutkielman empiirinen osio on laadullisena tutkimuksena toteutettu tapaustutkimus, jossa empiirisenä aineistona on teemahaastattelu konsernin toimitusjohtajalta, konsernin taloudellinen raportointi 2010-luvulla ja Keskisuomalaisesta kirjoitetut lehtiartikkelit.
Keskisuomalaisen yritysostostrategia tukee mukautumista digitaalisuuden tuomiin muutoksiin. Erilaisilla yritysostoilla pyritään saavuttamaan erilaisia asioita, osan kasvattaessa Keskisuomalaisen pääliiketoimintaa ja osan tuodessa uutta perspektiiviä ja innovatiivisuutta koko konserniin. Vaikka lopullista polkua ei yritysostostrategian kautta kasvavaan bisnekseen olekaan vielä löytynyt on konserni pyrkinyt aktiivisesti etsimään uusia ratkaisuja liiketoiminnan uudistamiseen sekä tulouttamiseen.
The theoretical framework of the thesis covers digitalization and digital transformation. In addition, it also covers acquisitions, focusing on the motives from the perspective of the acquirer. The empirical section of the thesis is a qualitative case study using empirical material from a theme interview with the CEO of Keskisuomalainen as well as the Group's financial reporting and newspaper articles.
Keskisuomalainen’s acquisition strategy supports adaptation to the changes brought by digitalization. Different kind of acquisitions aim to achieve different things, some as they increase the core business of Keskisuomalainen and some as they bring new perspective and innovation to the entire Group. Although the final path to growing business through the acquisition strategy has not yet been found, Keskisuomalainen has been actively seeking new solutions for renewing their business models.