Prototype implementation of perimetry on virtual reality headset
Valve, Henrik (2019)
Kandidaatintyö
Valve, Henrik
2019
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019101132425
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019101132425
Tiivistelmä
In this work we provide prototype of a program that can make perimetry (visual field test) on VR-headset. Implementation works on Windows operating system, which has Vulkan drive and computer has graphical processing unit which supports VR-headsets. Portability to other operation system or VR-headsets was taken into account in the design process. Program is coded in C++. This work does not speak about graphical user interface nor patient's information storage in detail rather focuses the the back end of the implementation. We will discuss in detail how to implement simple Full Threshold algorithm, how the rendering was done in Vulkan. Työssä tuotetaan prototyyppiohjelma, joka pystyy tekemään näkökentän tutkimisen VR-lasien avulla. Toteutus toimii Windows käyttöjärjestelmässä, johon on asennuttu Vulkan ajuri ja tietokoneessa on VR-laseja tukeva grafiikkakortti. Siirrettävyys eri käyttöjärjestelmien ja Vrlasien välillä otettiin huomioon suunnittelussa. Ohjelma on koodattu C++:lla. Työssä ei puhuta graafisesta käyttöliittymästä tai potilastietojen tallennuksesta tarkasti vaan keskitytään tausta puoleen toteutukseen. Työssä puhutaan syvällisesti miten yksinkertainen Full Threshold algoritmi ja miten piirtäminen Vulkanilla tehdään.